Baru-baru ini tular mengenai kisah pempengaruh terkenal, Syahmi Sazli bersama isterinya Annisa Faizul yang meniaga air balang di hadapan pejabat baharunya di Kubang Kerian, Kelantan.

Menariknya, jumlah keuntungan yang dicatatkan bukan biasa-biasa. Menurut ‘YouTuber’ tersebut, mereka telah berjaya mendapatkan keuntungan bersih sebanyak RM60 ribu lebih. Wow!

Biarpun ramai yang menganggap air jualannya laris dek kerana dirinya yang popular, namun bagi Syahmi ia tidaklah semudah yang disangka.

IKLAN

Menjawab persoalan ramai, Syahmi telah berkongsikan caranya kepada semua bagaimana dia dan isteri berjaya meraih keuntungan tersebut di halaman Facebook miliknya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Syahmi Sazli (@syahmisazli)

IKLAN

AIR BALANG MI
Alhamdulillah, selama 3 minggu dlm bulan puasa lalu pulangan bersih untuk jualan air balang Mi mencecah RM60,000 lebih.
Mi taknak cerita mcm mana resepi air yg Mi jual tu. Yg tu boleh tengok live yg Mi duk buat air tu. Posting ni Mi nak jawab beberapa persoalan/isu yg tercetus.

Jual santan tak jadi, jual foundation pun tak jadi

1) “Takpelah Syahmi dah ada nama, senang lah nak jual apa-apa. Jual air kosong pun ada orang beli”
– Mi rasa tak juga.. Sebelum ni Mi pernah 2 kali jual baju, rugi.. Jual santan pun tak jadi, rugi juga. Pernah bersama dgn isteri Mi jual foundation, pun tak jadi.

Dapat gajikan 23 pekerja di kampung hasil perniagaannya

2) “Kesian dekat peniaga lain, orang tak pergi beli. Orang pergi beli kedai Syahmi”
– Kalau mcm tu, Shopee pun Mi kena tutup jgk sbb alasan tu. Youtube pun Mi dh tak boleh buat sbb “kesian dekat Youtuber baru, takde org nak tgk”. Dan kalau Mi tutup kedai Mi sebab alasan di atas, siapa pula yg nak kesiankan pekerja Mi dah takde kerja dan gaji? Alhamdulillah, Mi dapat bagi kerja dan gaji kepada 23 orang pekerja air balang Mi bulan puasa lalu. Diorang terdiri dari anak beranak Mi dan orang kampung Mi..

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Syahmi Sazli (@syahmisazli)

IKLAN

Jangan lupa istighfar selalu

3) “Apa amalan Mi murah rezeki macam ni?”
– Pertama sekali, Mi tidaklah sebaik apa yg orang sangkakan.. Takde beza dengan pemuda di luar sana malah mungkin mereka jauh lebih baik.. Tapi boleh lah Mi nak bagi tips sikit apa yg Mi tahu.
– Kemungkinan rezeki tersekat disebabkan dosa-dosa kita. Jadi, cari cara mcm mana nak hapuskan dosa. Pertama, selalu amalkan istighfar. Antara kelebihan istighfar👇
“Mohonlah ampunan kepada Tuhanmu, Sungguh, Dia Maha Pengampun, niscaya Dia akan menurunkan hujan yang lebat dari langit kepadamu, dan Dia memperbanyak harta dan anak-anakmu, dan mengadakan kebun-kebun untukmu dan mengadakan sungai-sungai untukmu.” (Surah Nuh 10-12)
“Barang siapa yang memperbanyakkan istighfar, nescaya Allah akan memberikan jalan keluar bagi setiap kesedihannya, kelapangan untuk setiap kesempitannya dan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka” (Sahih, Riwayat Ahmad)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Syahmi Sazli (@syahmisazli)

– Cara diampunkan dosa dengan berzikir👇
i. Zikir 1: Zikir selepas solat.
“Sesiapa yang di akhir setiap solat bertasbih (subhanallah) kepada Allah 33 kali, bertahmid (alhamdulillah) kepada Allah 33 kali, dan bertakbir (allahuakbar) kepada Allah 33 kali yang mana jumlah seluruhnya menjadi 99 kali, dan dia menambahnya menjadi 100 dengan mengucapkan:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
(Laa ilaaha illallah wahdahu laa syarikalah lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli sya’in qadir)
“Maka diampunilah kesalahan-kesalahannya walaupun seperti buih-buih di lautan.” (Shahih Muslim, no. 597)
ii. Zikir 2
“Barangsiapa mengucapkan ‘subhanallah wabihamdihi’ seratus kali dalam sehari, ia akan diampuni segala dosanya sekalipun dosanya itu sebanyak buih di lautan.” (Hadis riwayat Muslim dan Tirmidzi)
– Selain tu perbanyakkan doa. Cari waktu mustajab doa antaranya adalah ketika sujud. Tidak hanya sujud terakhir saja. Setiap sujud mana2 boleh.
“Tempat yang paling dekat bagi seorang hamba kepada Rabb-nya adalah sewaktu ia dalam keadaan bersujud. Karena itu perbanyaklah kalian berdo’a” (H.R Muslim dan Abu Daud).
– Banyak lagi amalan lain tapi tu je yg Mi tahu😂

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Syahmi Sazli (@syahmisazli)

Semoga bermanfaat..
Satu lagi, gerai air Mi dah buka terus ye sekarang.. Jumaat je cuti. Start pkul 1 tghari sampai habis barang.. Boleh waze: Syahmi Sazli Production Office Baru
Sungguh bermanfaat sekali perkongsian daripada Syahmi ini. Tak semestinya bila kita ada nama semua produk yang dijual akan laku. Tanpa usaha, semua ini tidak akan ada hasilnya. Dan yang paling penting, berdoalah kepada Tuhan selalu kerana Dialah yang Maha Memberi.