Dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) suami isteri punya lebih banyak masa di rumah. Namun dalam tempoh ‘berkurung’ ini, mungkin akan terjadilah situasi salah faham yang akhirnya boleh mencetuskan pergaduhan.

Walau bagaimanapun perbalahan mungkin akan menjadi lebih serius antara suami isteri jika masing-masing jenis ‘keras hati’ dan tidak mahu bertolak ansur.

Baca perkongsian Zaim Zin ini.

Perkara yang paling saya risaukan dalam fasa kuarantin ni?

Hubungan suami isteri kita.

Sayangkan isteri, tinggal-tinggalkan.

Bayangkan selama ni jarang jumpa pasangan, sekarang kena hadap muka pasangan dan kerenah anak-anak selama sebulan. Mungkin tiga bulan.

Tambah lagi duit makin berkurang. Memang boleh terganggu emosi masing-masing.

Kita cerita bab realiti la ya. Tolong la jangan sombong. Ini peringatan kita bersama.

Pengalaman saya awal perkahwinan dulu, banyak kali juga selisih faham sejak duduk bersama. Masa tu, tak boleh kuarantin berdua lama-lama. Ada je benda nak gaduh lepas beberapa hari.

 

Tapi kalau jarang jumpa, dia punya rindu tu, macam cari roti Gardenia.

IKLAN

Sekarang ni, dah tau sikit la games nak control pertengkaran dengan acik cantik tu.

Perempuan ni kalau kau diam, dia suruh jawab. Kalau kau jawab, dia suruh diam. Bertabah la bang. Bini kau, bukan bini aku. Hahaha.

Salah faham dan perbalahan ni lumrah la dalam kehidupan rumahtangga.

Tapi ingat pesan saya, “Amarah itu sifatnya memusnah!”

Its like two side of the coin. Pertengkaran ni ada baik dan ada buruk. Bergantung pada sejauh mana kita nak bawa dia.

JANGAN ULANG BENDA YANG TRIGGER

Satu tips yang berkesan saya buat, belajar dari kesilapan pergaduhan lama. Jangan ulang benda yang trigger pergaduhan makin teruk. Kita sepatutnya ambil tahu apa suis amarah pasangan dan apa suis pelembut hati dia.

Perempuan ni senang je. Kau peluk dia, bawa masuk bilik, bincang suara lembut-lembut. Bergantung pada kau sebenarnya bang. Kau kena ingat, perempuan tak pernah terkalahkan. So, main game yang kau boleh menang. Ha.

Tapi kan, actually, pertengkaran boleh buat hubungan jadi makin rapat. Whattt?

Ya, kat India, memang diorang ada buat kajian mengenai ni dan hasil kajiannya, mereka anjurkan pasangan sekurang-kurangnya bergaduh sekali seminggu, untuk pastikan hubungan mereka bertahan lama.

IKLAN

Sebab apa? Sebab masa gaduh tu la masing-masing ikhlas bercakap guna hati dan emosi.

11 PERKARA JANGAN BUAT KETIKA BERTENGKAR

Bro Ohsem, Akhtar Syamir pernah kongsikan 11 perkara JANGAN buat ketika bertengkar.

Nak gaduh, gaduh la. Tapi ingat benda ni, jangan buat. Sebab impaknya besar.

1.Elakkan sebut perkataan talak atau cerai.

2.Jangan ungkit kesalahan lalu.

3.Jauhi kekerasan fizikal.

4.Elakkan cabar-mencabar.

5.Hina kekurangan dan kelemahan pasangan.

IKLAN

6.Kutuk dan menyalahkan ahli keluarga.

7.Jangan membandingkan perhubungan lalu.

8.Usaha elak memaki hamun.

9.Jangan sesekali lepaskan kemarahan pada anak.

10.Jangan mengelak dan melarikan diri.

11. Jauhi bergaduh besar depan anak atau orang lain.

Jadi, kalau nak menampal semula luka, dan menyembuhkan hati yang lara, dia cadang korang buat lima perkara ini.

Ucapan maaf yang ikhlas.
Berikan ruang dan masa.
Jangan ulangi kesilapan yang sama.
Bersungguh-sungguh untuk berubah.
Cuba ambil semula hatinya.

Kadar penceraian di China bertambah selepas Covid19 muncul. Prevention is better than cure, right?

Komunikasi adalah kunci hubungan.

Pasangan kita bukan milik kita, mereka amanah kita.

Awak mungkin bukan amanah saya, tapi saya rasa beramanah untuk kongsikan peringatan ni pada awak.

Sumber kredit: Zaim Zin