Selaras dengan penyebaran COVID-19, dan Perintah Kawalan Pergerakan (RMO) sudah pastinya kita kekal di rumah dalam tempoh ini.Pelbagai aktiviti dan masakan telah dicuba. Namun anda semua jangan cepat mengalah dan bosan untuk kekal mengikut arahan kerajaan.

Perkongsian resepi mudah ini, hijabista kongsi untuk anda yang bujang mahupun berkeluarga agar tidak buntu dengan rutin harian. Selamat mencuba!

1. Kuih Pintal (guna 3 bahan , 15 minit dah siap)

Bosan tunggu lori roti GARDENIA, jomlah korek bahan kat dapur yang masih berbaki. Resipi ini pun tak kurang hebatnya.

BAHAN: (Untuk 8-10biji)

  • Telur sebiji
  • Gula 2 sudu
  • Tepung pulut (Agak agak sampai jadi doh)

CARA:

  • Pukul telur dan gula sampai kembang. Pukul pakai sudu jak pun boleh.
  • Dah kembang, masukkn tepung pulut. Agak agak jak sampai jadi doh. Kalau doh keras, renjis sikit air
  • Dah uli, gulung gulung ikut bentuk macam di bawah.

  • Goreng guna api kecil. Dah panas, masukkn kuih dalam kuali. Tunggu sampai kembang dan keperangan baru angkat, jangan angkat cepat sangat risau dia mengecut.
  • Biarkan kejap, pastu tabur gula aising atasnya. Nak makan dengan sardin pun boleh .

*If nak tambah garam sikit, tepung banyak n tambah air pun boleh.

Sumber: Kasmi Saharing

2. Tauhu Berlauk Crunchy

Menu kreatif ini untuk hijabi yang masih single, selalu order tauhu segerakan. Bila dah duduk di rumah boleh cuba resipi ini.

BAHAN:

  • Isi tauhu dua keping
  • Tauhu telur 1 bungkus
  • Sayur sayuran yang bersesuaian (saya guna lobak,daun sup,cili merah dan lobak)
  • Bahan perasa (saya guna serbuk pati ayam & lada hitam)
    Telur & tepung serbaguna untuk salutan
  • Air
  • *Tepung gandum (sekiranya perlu) Saya tak gunakan isi ayam (malas nak thawing)

CARA:

Langkah 1

IKLAN

Blendkan semua bahan bersama sedikit sahaja air kecuali telur . Agak agak lah adjust bahan perasa tu ikut selera, jangan terlalu masin. Sekiranya bancuhan menjadi terlalu cair, tambahkan tepung gandum. Sementara nak siapkan bahan blend ni, boleh panaskan dulu pengukus.

Langkah 2

Dapatkan kepekatan yang sesuai supaya tauhu senang disudu ke dalam acuan untuk proses kukus & goreng.

Langkah 3

Sudukan bahan yang telah di blend ke dalam acuan. Tak kisah nak guna acuan apa apa pun, saya ada acuan kuih ni saja  Kalau guna acuan seperti saya, dapat lah dalam 12 biji tauhu berlauk ni.

Sapukan sedikit minyak di dalam acuan supaya senang nak keluarkan isi tauhu kukus walaupun masih panas. Isi je penuh dalam acuan, jangan risau dia takkan melimpah pun.

Langkah 4

Okay lepas dah kukus dalam 10 minit macam tu, isi tauhu tadi akan naik macam ni. Maknanya dah masak cantik dah. Sekarang dah ready untuk digoreng.

IKLAN

Langkah 5

Keluarkan isi tauhu kukus. Dalam mangkuk,pecahkan sebiji telur dan masukkan sesudu makan tepung serbaguna. Pukul rata dan celupkan tauhu kukus.

Langkah 6

Gorengkan dalam minyak yang betul betul panas supaya effect crunchy telur dan tepung tu jadi.

Langkah 7

Okay terbalik terbalikkan, biar semua sekali garing. Angkat dan hidangkan. Sebelum hidang, saya dab dab dulu dengan tisu dapur, tak gemar kalau berminyak

Baiklah, dah siap! Begini la rupa tauhu berlauk crunchy tu, bolehlah dimakan dengan apa apa sos pencicah macam sos thai ke sampal kicap ke. Saya guna sos thai yang dibancuh dengan air gula, hirisan cili padi, daun ketumbar dan bawang merah segar. Sedap sangat !

sumber : Nur Diyana via MAHN

IKLAN

3. Puding Oreo Milo

Menyediakan hidangan pencuci mulut bukan sesuatu yang sukar, guna bahan yang ringkas tapi tetap menjadi. Sedap pula tu. Untuk hari ini, apa kata ibu-ibu cuba Puding Oreo Milo ini. Air tangan dari Noraslinda Bugal ini viral cukup mudah. Hanya guna 5 bahan je. Jom cuba!

BAHAN:

  • 1 paket serbuk agar-agar(10 gram)
  • 800 ml susu segar(saya guna susu Dutch Lady Full Cream)
  • 150 gram gula pasir
  • 8 keping biskut Oreo
  • 2 sudu besar Milo

CARA:

  • Satukan serbuk agar-agar,susu segar dan gula pasir di dalam periuk.Masak dengan api sederhana sehingga mendidih.Sentiasa dikacau
  • Buang krim pada biskut Oreo dan hancurkan biskut(Jangan terlalu halus)
  • Acuan dibasahkan dengan air supaya puding mudah dikeluarkan.Tuang biskut tadi ke dalam acuan
  • Tapis agar-agar dan tuang ke dalam acuan(Jangan tuang habis semua.Tinggalkan sedikit untuk lapisan Milo)
  • Gunakan garfu,kacau adunan agar-agar di dalam acuan supaya Oreo merata dan tidak mendap di bahagian bawah acuan.Ketepikan
  • Panaskan baki agar-agar susu tadi dan masukkan Milo.Kacau sehingga Milo hancur dan sebati
  • Tapis dan tuang secara perlahan-lahan di atas agar-agar Oreo.Sejukkan

4. Puding Susu Nata De Coco

Bahan-bahannya pun tak lah banyak mana dan cara-caranya membuatnya pun cukup mudah. Bolej ajak anak-anak dan suami buat sekali. Bonding time!

BAHAN:

  • 1 cawan tepung custard
  • 5 cawan air
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 tin susu cair

CARA:

  • Masak sampai likat dan berkilat
  • Sejukkan masukkan dalam bekas
  • Bubuh cocktail, nata de coco n curah susu
  • Sejukkan dalam sejuk.
  • Siap!

Kredit: Iffy Iruzza via MAHN

5. Cucur Udang Rangup Makan Tak Henti

Biasa kalau beli cucur udang tak kan dapat rasa sebagaimana yang diinginkan. Ada yang terlalu berminyak, keras dan sebagainya. Senang aje, caranya guna tepung gandum yang dicampur dengan tepung beras. Kalau ada yang teringin nak makan, boleh buat untuk minum petang nanti sambil bayangkan suasana kampung.

BAHAN:

  • Tepung gandum – 2 cawan
  • Tepung beras – hampir2 1 cawan
  • Udang saiz sederhana (udang harimau pon boleh)
  • Udang kecil
  • Ikan bilis – segenggam
  • Bawang merah dimayang nipis – 3 ulas
  • Daun kucai
  • Serbuk kunyit
  • Garam
  • Air (tiada dlm gambar)
  • Minyak masak (tiada dlm gambar)

CARA:

  • Udang saiz sederhana di buang kulit dan dipotong2
  • Udang kecil dibuang kepala
  • Kemudian ambil satu magkuk besar
  • Masukkan kesemua tepung gandum + tepung beras
  • Masukkan garam / serbuk pati ayam
  • Gaul2 kan (kering tanpa air)
  • Kemudian masukkan kedua2 jenis udang & ikan bilis
  • Masukkan juga serbuk kunyit
  • Masukkan pula bawang & daun kucai
  • Masukkan air (agak2, jgn terlalu lembik)
  • Gaul2 biar sekata (warna & bahan2 nya)
  • Panaskan minyak yg banyak dlm kuali
  • Goreng dengan cara jatuhkan bancuhan tu dari tepi kuali, supaya dia jatuh meleper & jadi nipis. Bila dah masak, angkat dan toskan cucur atau cekodok udang

Kredit : Farah Farhana

SUMBER: Majalah RASA & KELUARGA