Kek batik memang ramai peminatnya. Tak kira tua atau muda sehinggalah kanak-kanak amat menyukai kek batik. Namun tidak semua kek batik yang dimasak lembut ketika dikunyah.

Masalah utama kek batik ialah keras kematu atau kek menjadi lemau. Nak tahu cara membuat kek batik lembut, tak lemau dan keras kematu, boleh cuba resipi dan cara yang dikongsikan oleh Seroja Irdina ini.

This KEK BATIK salah satu sumber pendapatan I. Resepi I sendiri olah (bukan resepi google). Dalam 1 resepi U boleh hasilkan 2 versi iaitu versi lembut tapi tak lemau atau versi keras kematu. So pilihan di tangan U nak yang mana.

I tahu perasaan bila kita buat sesuatu tak jadi. Memang sakit hati, rasa penat, rasa nak nangis, rasa membazir.. Tapi sebenarnya bila kita nak menyelam dalam dunia masakan ni. kita kena berani TRY n ERROR.

Alhamdulillah dah banyak resepi yang I cipta sendiri hasil daripada TRY n ERROR . Dan kek batik ni salah satunya. Kalau rasa bermanfaat dan ingin mencuba atau nak guna untuk meniaga I izinkan. Guna je la resepi ni.

BAHAN-BAHAN:

500g biskut marrie
250g buttercup
50g air
110g gula kastor (jika tiada gula kastor boleh ganti gula kasar, tapi kurangkan 10g jadi 100g sahaja)
200g susu pekat
20g serbuk koko
80g serbuk milo
2 biji telur gred A
(kalau telur gred B letak 3 biji, kalau gred C, pecahkan je 4 biji)
1 sudu teh esen vanila

CARA MEMBUAT:

1.Cairkan butter. Jangan guna api besar.

IKLAN


2.Begini hasil butter yang telah dicairkan.


3. Campurkan dengan air bagi mendapatkan kek batik yang lembut dan senang dipotong.


4. Masukkan gula kastor dan kacau rata.


5. Tuangkan susu pekat manis sedikit demi sedikit hingga habis.


6. Masukkan serbuk koko dan kacau lagi.


7. Masukkan milo dan kacau lagi.

IKLAN


8. Kacau lagi sehingga sebati.


9. Masukkan telur. Pastikan pecahkan telur dan pukul macam hendak buat telur dadar bersama dengan esen vanilla.


10. Kacau sampai mendidih atau bahan-bahan menjadi pekat. Pastikan sentiasa guna api yang kecil.


11. Masukkan biskut Marie yang sudah dipatah-patahkan. Jangan patahkan biskut Marie awal-awal bagi mengelakkan biskut lemau. Hanya patahkan ketika adunan coklat hamper pekat. Atau pun bolegh patahkan awal tapi simpan di dalam peti sejuk. Ketika hendak tuang ke dalam adunan coklat barulah keluarkan dari peti sejuk.


12. Selepas masukkan biskut Marie dalam adunan coklat, matikan api. Kacau hingga sebati.


13. Lebih senang kacau dalam kuali besar.

IKLAN


14. Boleh guna plastik jika tidak mahu guna bekas plastik.


15. Ini hasilnya selepas dimampatkan. Dapat tiga plastik.


16. TEMPAT PENYIMPANAN PUN PENTING. Kalau tak nak biskut lemau, simpan dalam PETI BEKU. Apabila sudah sejuk, boleh letak dalam chiller pulak. Tapi I selalu tak semua letak dalam chiller. Biar je dalam peti beku. Kalau I rasa nak makan, baru turunkan letak tempat chiller.Petang nak makan, pagi dah turunkan. Pagi nak makan, malam dah turunkan . cmtu lah perjalanannya. Dengan cara ini kek batik jadi lembut dan senang dipotong, tapi tak lemau dan sedap dikunyah.

Nak lagi mudah boleh tengok video ini.

I sertakan video sekali …

Posted by Seroja Irdina on Saturday, 11 April 2020

 

Ekstra Tip: Nak sedap, beli biskut Marie yang dalam paket tapi harga murah. Tak ingat jenama apa, tapi harganya dalam 2 ringgit lebih sikit camtu. Kenapa yang murah sedap? Sebab biskut Marie yang murah ni tekstur dia keras, so sangat sesuai untuk buat kek batik supaya tak jadi puding.

Sumber kredit: Seroja Irdina