Menjaga kecantikan kulit wajah bukan sahaja daripada produk penjagaan kulit yang sesuai, tetapi juga boleh menggunakan bahan dapur seperti cuka epal. Selain sebagai salah satu bahan untuk penambah perisa makanan, sebenarnya cuka epal juga boleh bermanfaat untuk mencantikan wajah dan kekal awet muda.

Perkongsian wanita ini di laman sosial facebook Fyza Syah memberitahu tentang lima manfaat hebat cuka epal pada kulit wajah. Dan katanya lagi cuka epal ini wajib ada sebagai simpanan di rumah untuk pelbagai kegunaan.

Menurutnya, bukan sahaja berperanan sebagai penyegar wajah, tetapi juga untuk mengurangkan masalah minyak di muka dan juga turut berfungsi menghilangkan kedutan di wajah.

Selain itu, cuka epal juga boleh menjadi masker untuk menghilangkan jeragat yang ada di wajah. Tetapi hanya boleh dilakukan dua kali seminggu sahaja.

5 MANFAAT HEBAT CUKA EPAL PADA KULIT WAJAH

1. Sebagai toner wajah.

Toner penting untuk imbangkan tahap ph kulit kita. Kalau tak seimbang, jerawat senang nak naik. Kulit kita ni sedikit berasid, untuk halang kuman dari membiak.

IKLAN

So sepadan dengan kandungan cuka epal yang ada beta karotena dan berasid, bagus untuk seimbangkan balik ph kulit muka. Sekali gus dapat matikan kuman jerawat. Korang yang ada masalah jerawat boleh cuba buat cuka epal sebagai toner.

2. Mengurangkan masalah minyak di muka

Jerawat dan kulit berminyak sangat berkait rapat. Untuk elak jerawat suka bertandang, kulit wajibulghunnah bebas minyak yang berlebihan. Guna kapas muka lepas tu sapu je kat seluruh wajah.

Kemudian, baru bilas dengan air. Rajin amal camni, korang akan rasa minyak setangki kat muka makin kurang. Opkoz lah pakej jerawat sekali angkat kaki.

3. Menghilangkan garis kedutan

Jangan tak tau yang cuka epal ni mampu buat kulit muka kembali muda. Mana taknya, garis kedutan pon boleh hilang tau.

IKLAN

Tak payah dah nak spend duit beratus ratus untuk kesan awet muda. Asalkan korang rajin je sapu cuka epal kat muka. Guna kapas, pastu bilas macam biasa dengan air

4. Hilangkan racun di wajah

Kenkadang kita tak sedar ada racun yang terperangkap kat dalam kulit kita. Bila dibiar lebih lama, tu yang kulit pon tetiba meletuskan jerawat batu nanah semua tu. Sedangkan kita tak pernah amik tau yang kulit kita rupanya penuh ngan racun.

Untuk korang yang pernah salah produk ker, pernah terjebak dengan produk berkimia tinggi, kuat bermekap, haaa ni la solution nye.

Detoks kulit korang dengan cuka epal. Buat secra mingguan je. Nak campur dengan masker lumpur pon bagus jugak. Amal selalu kulit bersih dan muda.

IKLAN

5. Kurangkan bintik penuaan= jeragat

Jeragat ni isu kulit paling susah nak selesaikan. Ada yang guna laser, ada yang makan suplemen ada yang sapu krim yang kuat bahan dia untuk hilangkan jeragat.

Tapi korang yang ada masalah jeragat tu cuba lah juga dengan buat masker dari cuka epal ni. Guna kapas muka yang dah direndam jap dalam cuka epal, pastu tepek atau sapu kat muka. Lepas 30 minit, bilas balik dengan air. Yang ni kena rajin buat 2 kali seminggu. Dalam sebulan setengah dah boleh nampak beza.

Wajib ada tau cuka epal ni. In case tetiba kulit muka mengada naik ruam ke apa, boleh tenyeh je ngan kapas celup cuka epal ni.

Pastu bilas la balik. Memang gatal kurang taw. Alaaa, murah je seketul cuka epal ni. Lagi mahal buah epal

Okay lah, kalau suka dan bermanfaat, #SHARE je. Mana tau, ramai nak cuba kan.