Seperti bulan-bulan lain, ketika Ramadan juga kita perlu menitikberatkan soal kesihatan. Berpuasa sepanjang hari tidak bermakna, anda tidak boleh melakukan pelbagai perkara lain.

Urusan anda berjalan seperti biasa, cuma boleh kurangkan sedikit aktiviti kerana tidak mahu kita terlampau penat dan letih pula nanti.

Selain makan kurma, ada beberapa tip yang HIJABISTA nak kongsi untuk memastikan anda kekal sihat, cergas dan bertenaga di bulan mulia ini.

IKLAN

#Banyakkan Minum Air, Terutama Air Kosong

Sila banyakkan minum air terutama air kosong. Ini kerana ketika bulan puasa, air dalam badan cepat hilang dan jika tidak mahu mengalami dehidrasi, banyakkan minum ketika berbuka dan bersahur. Jika ada masa terus terusanlah minum kerana boleh mengekalkan kecergasan sepanjang hari.

Banyakkan minum air kosong.

#Elakkan Minuman Berkafein

Kalau boleh ketika puasa ini elakkan minum minuman berkafein. Ini kerana boleh menyebabkan anda mengantuk dan tidak bermaya untuk melakukan pelbagai perkara. Jika mahu minum, cukuplah secawan ketika berbuka kerana digalakkan minum air panas ketika waktu itu.

IKLAN
Minum secawan untuk berbuka puasa.

#Elakkan Tidur Berlebihan

Ini paling utama ditekankan. Janganlah asyik tidur ketika bulan puasa dengan alasan letih. Jika terlebih tidur akan menyebabkan anda rasa lesu dan lemah sepanjang hari. Elok anda gantikan masa yang ada dengan bertadarus membaca Al-Quran. Rugi besar jika Ramadan yang hanya 30 hari ini diisi dengan tidur sahaja.

IKLAN
Tak elok tidur berlebihan.

#Kurangkan Makanan Yang Bergoreng & Berminyak

Untuk berbuka, diingatkan supaya masak sendiri. lagi selamat, elok dan terjaga kebersihannya. Kalau boleh kurangkanlah makanan yang bergoreng atau berminyak. Lebih elok yang bakar atau rebus sahaja. Ingat kesihatan itu penting dan kalau boleh elakkan pergi bazar Ramadan.

Kurangkan juga makanan bergoreng.

#Kurangkan Makanan Terlalu Berempah & Pedas

Kena juga kurangkan makanan yang berempah dan pedas. Ini bagi mengelakkan perut beragam sebab kosong sepanjang hari. Bimbang kalau salah  makan nanti boleh cirit-birit dan mengganggu proses berpuasa. Lagi satu perlu bijak kawal nafsu daripada melihat pelbagai jenis masakan yang sedap dan menyelerakan.

Kurangkan juga makanan pedas & berempah.

#Lebihkan Pengambilan Buah-buahan & Sayuran

Ini tip paling berkesan untuk memastikan tubuh kekal sihat dan bertenaga  sepanjang hari. Elok jamah buah-buahan dulu sebelum ambil makanan berat. Kalau ikut sunah, makan kurma seulas dua, kemudian solat dulu sebelum pengambilan hidangan lain.

Gantikan buah-buahan dan sayuran.