Jika pelakon Emma Maeombong kembali tidak berhijab, tetapi seorang lagi selebriti, Nonny Nadhirah atau dikenali dengan Nonny AF  tampil untuk berhijab dengan mengenakan tudung sepenuhnya. Apa yang lucunya, Nonny turut menceritakan pengalaman jari ditusuk jarum gara-gara mahu cepat menyarung tudung di kepalanya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 🦋 Nonny Nadirah 🦋 (@nonnynadirah) on

Menurut Nonny yang menulis dalam posting di laman instagramnya memberitahu dia baru balik dari mengerjakan umrah dan ketika itu masih lagi tidak berhijab.

Tetapi kemudiannya dia terdetik hati untuk membeli tudung dan seterusnya mengambil keputusan untuk mengenakan hijab.

Sebelum itu Nonny juga ada merujuk pada ibunya yang turut memberi nasihat padanya untuk terus dengan niat yang satu itu dan segala urusan akan dipermudahkan Allah.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 🦋 Nonny Nadirah 🦋 (@nonnynadirah) on

Menurut Nonny lagi, hidayah itu milik Allah dan kita sendiri perlu kuatkan hati untuk berubah ke arah yang lebih baik.  Kini Nonny dalam proses untuk terus istiqomah dengan pemakaian hijabnya.

Buat masa ini dia hanya memakai hijab untuk keluar shooting sahaja dan dapat rasakan cabaran bagi mereka yang berhijab kerana turut berpengalaman jari ditusuk jarum peniti kerana mahu cepat bersiap.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 🦋 Nonny Nadirah 🦋 (@nonnynadirah) on

Belum lagi katanya tudung dipakai senget ke kiri dan kenanan serta ketika makan hijab dipakai pula sentiasa ke depan. Semua itu menurut Nonny beri satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan

Kita doakan semoga Nony terus kekal istiqomah dan walaupun berhijab masih boleh lakukan aktiviti sihat dan aktif walau di mana anda berada.

Selepas blk dari mengerjakan ibadah umrah sy masih freehair lagi,pergi program pun x pakai tudung dan selepas sehari kemudian sy terdetik mengajak sahabat sy utk teman sy pergi membeli bbrp helai tudung. ada pun tudung ataupun shawl sblm ini hanyalah utk dipakai semasa shooting.

sy mengadu dgn mak sy,”hmm..mama kalau nak bertudung,baju semua mcm mana? sebab byknya baju2 sy tidaklah sesuai utk dipakai dgn tudung dan mcm mama sendiri maklum sy bukannya ada byk tudung.byk dibeli sblm ni pun hanyalah utk mama. sy risau ni ma. 

mama pun jawab dgn nada yg tenang “jika niat kamu sudah ada dan terdetik utk memakai tudung,Insyaallah Allah akan permudahkan urusan kamu.hidayah mmg milik Allah dan dpd Allah tapi kita sendiri yg kena paksa diri kita utk menguatkan hati kita utk berubah ke arah yg lebih baik. berbalik kpd Allah dan minta dgn Allah utk permudahkan urusan kita dan jgn dibolak-balikkan hati kita. Keesokan harinya sahabat sy telah menghadiahkan bbrp helai tudung kpd sy dan sorg lagi sahabat menghadiakan buku panduan sembahyang kpd sy.
Allah dengar doa sy.

Sy masih didalam fasa percubaan,dan bagilah masa kpd diri sy utk memperbaiki diri,hari demi hari bukan disebabkan makhluk tetapi kerana Allah ta’ala. Terima kasih kpd yg mendoakan,keluarga,peminat,kwn2..siap ada yg email dan dm private kat sy,doa2 dan kata2 semangat korang membuatkan airmata sy mengalir x henti. akan tetapi jgnlah dikeji atau dikecam bila mana selepas ini jika ada kekurangan dari diri sy. kita semua manusia biasa.

mungkin harini sy keluar hanyalah menggunakan shawl,insyaallah esok hari sy dah boleh memakai tudung dgn sempurna.. doa yg baik2…

Utk pengetahuan anda,its not easy gais.
sblm ni pakai hanya waktu shooting,skrg nie baru sy rasa betapa mencabarnya utk si pemakai2 tudung & hijabers.

Sblm nak keluar rumah dahlah nak cepat terlepas pulak peniti dari kepala,tercucuk berdarah jari terkena peniti,nak bukak tudung terlupa peniti masih atas kepala,pin tudung senget sampai ke kiri kanan muka,bila time makan pulak tudung makin ke depan. Allahuakhbar.. sy takkan lupakan pengalaman ini sampai bila2.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 🦋 Nonny Nadirah 🦋 (@nonnynadirah) on

Nonny juga turut menerima respon cukup baik dari netizen. Rata-rata gembira dengan penghijrahan dilakukan dan mahu dia kekal istiqomah dengan perjalanan hijrahnya itu.

itsselnie Alhamdullillah.. cantik luar dan dlm insha Allah…

habibbullahofficial_ Allahuakhbar… Subhanallah… Mesti cantik dan ayu kak nonny bertudung… Ayu n manis gitewww😍 @nonnynadirah

aljaziela SubhanAllah… Moga istiqamah @nonnynadirah

shanurdiyana_sh Smga dipermudahkan sgala urusan nony. Dan semoga istiqamah. aamiin

honey13759 @nonnynadirah inshallah bykkan bersabar dan terus istiqomah… nak berubah memerlukan pengorbanan hehe saya dah melalui saat2 tu..

azierah_93 Alhamdulillahh… tahniahh nonny… smoga Allah peggkn hati nonny agar terus istiqomah… smoga Allah pgg juga hati sy agar sama2 istiqomah dan sama2 kita perbaiki diri.

Tinggalkan Komen