Dalam zaman mengejar kemajuan, ramai di kalangan suami isteri yang bekerja. Walaupun sepatutnya tugas isteri hanya di rumah, namun peningkatan taraf hidup yang semakin tinggi menyebabkan mereka juga perlu bekerja membantu suami. Namun suami bukanlah boleh bersikap lepas tangan berkenaan nafkah. Perkongsian di laman sosial oleh Khairul Johari, di mana lelaki ini turut mempersoalkan berkenaan bab nafkah.

Kredit foto: Pinterest

Menurutnya, suami sering terlepas pandang mengenai hutang nafkah yang patut diberi kepada isteri.

Benda paling suami terlepas pandang.. HUTANG NAFKAH.. Sebab apa rezeki selalu tak cukup? Sebab apa dapat banyak pon tak cukup? Duit habis tapi tak nampak spend untuk apa? Hati kusut.. Tanya isteri anda,tanya dari hati ke hati.. Adakah dia redha untuk segala nafkah suami terhadap isteri.. 

Jangan sesekali bersifat kedekut dengan isteri. Jangan pula nanti dianggap berhutang nafkah dengan si isteri.

Tanya isteri,adakah dia betul2 halalkan segala hutang nafkah yang suami berhutang tu? Percayalah,isteri ni sebenarnya banyak benda dia pendam tapi dia takkan luahkan sebab menjaga hati.. kedua sebab nak elakkan pergaduhan.. JANGAN KEDEKUT dengan isteri.. perasan tak pasangan yang bahagia selalunya suami tak kedekut dengan isteri.. Perasan tak?? Makan isteri berkira,sampai isteri kena keluarkan duit sendiri.. dalam tak sedar,kita suami dah BERHUTANG dengan isteri.. Kite tengok isteri tak kisah,kita tahu ke dalam hati dia?

IKLAN
Kredit foto: Pinterest

Kena faham konsep isteri yang ‘dilepaskan’ oleh keluarganya untuk suami jaga, bukan jadikan isteri sebagai hamba.

Mak Ayah dia lepaskan dia untuk menjadi isteri kamu untuk dijaga macam diorang jaga.. bukan kamu nkerah tenaga dia macam BABU.. bukan untuk kamu kerah kudrat dia siang,malam 24jam tanpa rehat.. Bukan untuk kamu lukakan hati dia sedangkan hati kamu,kamu nak dia jaga.. Kalau dia tahu layanan kamu terhadap anak dia agak2 dia akan bagi tak kahwin?

IKLAN

Ingat kahwin bukan untuk nikmat semata-mata, tetapi banyak tanggungjawab perlu dipikul.

Kahwin ni bukan untuk SEDAP semata.. tapi banyak TANGGUNGJAWAB yang kena pikul.. Atas dunia boleh kite ngelat,tapi kita kena ingat Allah Azza Wajalla Maha Melihat.. Kita akan dipersoalkan kat akhirat esok2..

IKLAN
Kredit foto: Pinterest

Akhir sekali jadilah suami yang bertanggung jawab

Jadilah suami yang bertanggungjawab. Sayangilah isteri. Jagalah perasaan isteri. Isteri lah punca rezeki suami makin bertambah. Semoga kita terus bahagia dan mendapat keberkatan daripada Allah SWT. Aamiin….