Tinggal sehari saja lagi untuk kita menerima kehadiran Ramadan. Dan pastinya kaum wanita sudah bersedia membeli barangan stok makanan untuk dimasak bagi juadah berbuka. Tidak perlukan pembaziran kerana yang penting makan sekadar untuk berbuka sahaja dan bukan mengikut nafsu.

Perkongsian wanita ini di laman sosial facebook Naeamah Balqis memberitahu cara jimat untuk menyimpan stok makanan bagi tempoh tiga minggu. Malah bagi yang malas masak juga tidak ada alasan masuk dapur kerana bahan disediakan sangat memudahkan proses memasak.

Jadi ada juga boleh berjimat sepanjang bulan puasa nanti dan bajet yang lain boleh dibuat untuk persediaan sambut Syawal kelak.

Selesai stok lauk dan bahan mentah bulan April 2019 untuk 3 minggu…Alhamdulillah…perancangan penting untuk mengelakkan penyakit M datang menyerang dengan pelbagai alasan

Betul…penat awalnya….tp insyaallah senang kemudiannya….bila dah ada semua….balik lmbat mcmna pun insyaallah akan rajin masuk dapur walau masak biasa2 jer….sebab tu hakak rilek jer walau keluar gelap balik gelap….masa muda dan sihat ni la ibu2 boleh masak untuk family….nanti dah berumur…tak larat nak masuk dapur …mesti kita akan rindu untuk semua ni…masakla…biar anak2 rindukan air tangan ibu mereka…

Mcm biasa..siap asingkan lauk dlm bekas untuk sekali masak….tp kalau nak masak lebih…akan amik 2 bekas..contoh mcm udang…kalau nak letak dlm goreng sayur atau tomyam ke amik jer sebekas…kalau nak buat sambal udang, kena amik 2 bekas…

simpan lauk cara saya
Masukkan lauk dalam satu bekas (saya hanya guna tipuware) untuk sekali masak…masukkan air sampai menutupi lauk tadi…simpan kat tempat beku…letak air untuk apa? Untuk kekalkan kesegaran lauk td…anggap lah mcm ikan2 kat kutub sana…dilitupi air batu…bila ais cair…ikan tu tetap segar kan…hahaha…orang sains jangan kecam lak…saya buat contoh jer…senang nak fhm..untuk orang yang ckp manis udang akan hilang bila letak air…simpan lama..terpulang…kita raikan pendapat berlainan….pandangan masing2..tp bagi saya…saya tetap rasa sama jer dengan masa saya baru beli terus masak dengan saya simpan letak air bekukan…

IKLAN

**Lauk yang saya letak air – Udang + sotong + ikan + ayam…semua bersihkan siap2…simpan lauk yang dah bersih

** Daging + tulang – simpan mcm biasa…jangan letak air 

bila nak masak…keluarkan…alirkan bawah air paip…kalau udang + sotong sekejap jer cair…kalau ayam amik masa sikit…kalau ikut saya..memang bila nak masak baru bawak keluar…kenapa? Sebab saya tak rancang nak masak apa…bangun pagi baru pikir nak masak apa…mcm gak balik keje…sampai rumah…buka peti baru pikir nak masak apa…hahahha takder masalah nak cairkan ais tu…uolss kalau nak masak pagi esok..malam tu boleh letak kat chiller…ramai orang buat mcm tu kan….

simpan sayur cara saya
– Halia + lengkuas + serai + kunyit letak dalam bekas dan masukkan air sampai menutupi sayuran tersebut…
– cili hijau + limau + bawang putih + bawang merah + daun sup + kacang panjang + cili merah + carrot + timun + petai + kobis + sawi jepun + bunga kobis + brokoli….letak tisu kering kat bahagian bawah untuk serap air yang akan menitis kat dlm bekas tersebut…sayur tersebut akan tahan lama…insyaallah…cuma sawi jepun + kobis tak tahan lama…seminggu ok lagi…selepas tu sawi akan lembik dan kobis akan hitam dekat tepi…
Sebab tu lah sayur berdaun saya tak beli banyak sekaligus..cukup untuk seminggu…

IKLAN

Saya letakkan sekali bajet untuk bulan ni sebab nanti ada yang tanya berapa bajet untuk bahan2 mentah ni..

Udang – Rm 25.00 (1.474 kg)
Sotong – Rm 66.00 (3.304 kg)
Ikan Tenggiri – Rm 47.00 (2.136 kg)
Ayam – Rm13.00 (sekor)
Ayam pencen – Rm 20.00 (2 ekor)
Ikan lolong – Rm13.00
isi udang – rm12

Jumlah = Rm196.00 (Lauk)
= Rm 47.00 (sayur – cili hijau + cili api merah + ubi kentang + kobis unggu + serai + tomato + kacang panjang + daun ketumbar + halia + lobak + pak choy + cili benggala + + terung + salad + bawang merah + bawang putih )

** bajet bergantung kepada keperluan individu…saya bertiga…Adakalanya akan lebih juga sikit bajet tu..contoh kalau saya nak buat nasi ayam..saya akan beli ayam lain..sbb ayam yang ada tak sesuai untuk buat nasi ayam..ayam dipotong kecik2..

IKLAN

saya bukan nak tunjuk bajet saya….saya nak tunjuk cara saya simpan lauk untuk mudahkan untuk kita mak2 ni masak…dan juga cara simpan sayur2 untuk tahan lama terutama mak2 bekerjaya keluar pepagi hari dan hampir nak malam baru balik mcm saya…

**jangan ckp peti besar boleh la buat mcm ni…saya dah kahwin 15 tahun….baru kawin dulu peti kecik jer…tp saya buat mcm ni jugak..saya letak dlm plastik…cuma tak letak air la bila letak dlm plastik…cuma rasa kering sikit lauk tu berbanding yang letak air mcm sekarang…tp ok sangat lagi dari tak buat apa2 kan…

** bekas pink saya isi lauk dan sayur ni…bukan tupperware yer …ni tipuware jer…beli kat Mr Diy…tak perlu bekas mahal2 …yang ni pun tahan lama…kat kedai eco rm2 pun ok…
** kenapa letak air…jawapan saya dah letak awal2 kat atas sana….
** bajet untuk berapa lama..jawapan ada kat atas juga…
** dengan kata lain semua persoalan yang banyak ditanya kat komen…jawapan dah ada kat post…
** Berbeza pendapat dan pandangan…saya raikan…saya terima
** semoga perkongsian ni menjadi ilmu yang manfaat…terima kasih pada yang mendoakan yang baik2 untuk saya…

** Gambar2 last gambar menu hakak masak campak2 lps topap stok …bahan2 dah ada dlm peti ais…balik lambat pun boleh masak mcm tu….