Rambut sering kali di katakan mahkota wanita dan menjadi bahagian penting bagi setiap hijabi. Bukan pada mereka tidak berhijab, malahan anda yang berhijab juga mempunyai masalah dengan mahkota yang perlu dipelihara ini.

Bukan mudah menjaga kerana setiap dari anda mempunyai kategori kulit kepala yang berlainan. Tetapi masalah yang sama sering dihadapi oleh wanita mengenai rambut. Anda yang berhijab sepatutnya menggandakan cara penyelesaian masalah rambut ini walaupun ia adalah aurat yang tidak boleh dipamerkan pada bukan mahram.

Ikuti perkongsian Nurtieja Sheikh di laman Facebook petua dan resipi ini di turun menurun dari mak mertua, terbukti apabila adiknya sendiri mengamalkan. Sesuai bagi mereka yang berhijab.

“Sebab tengok adik buat macam menjadi.. jadi tieja cuba dalam sebulan .. alhamdulillah berjaya.. dalam seminggu dah nampak sebenarnya banyak anak rambut tumbuh bahagian depan..”

kena konsisten yee.. tieja alami rambut gugur mase pregnant haritu..

pakai macam macam syampoo tak jalan..
akhirnya buat pati macam ni baru jalan

BAHAN:
• Santan Kelapa (kadang kadang pakai yang kotak je )
• Aloe Vera
• Jika tak ade Aloe Vera boleh pakai Olive Oil

CARA PAKAI: Lumur macam nak pakai minyak/serum rambut..atau sedang bersyampo..sikat bagi sekata seluruh rambut, balut dengan tuala..30-45 minit bilas seperti biasa.. nak guna syampo pun tak ade masalah .. mana tahu korang tak tahan dengan bau santan.

Manfaat Santan Kelapa untuk Rambut

1. Menutrisi rambut

Minyak kelapa atau air kelapa, santan kelapa juga baik untuk menutrisi rambut. Santan kelapa mengandung banyak vitamin dan nutrisi yang baik sekali untuk rambut kita. Jadi rambut anda lebih terawat dan terlihat lebih berkilau.

2. Meningkatkan pertumbuhan rambut

Santan kelapa juga dapat meningkatkan pertumbuhan rambut. Ini kerana santan kelapa itu mengandung vitamin E dan minyak esensial yang boleh meningkatkan kesuburan dan pertumbuhan rambut tambahkan minyak zaitun untuk kesan maksimal.

Caranya dengan menyapukan santan kelapa yang telah dicampurkan dengan minyak zaitun pada rambut dan kulit kepala, terus perapkan selama 15 minit dan bilas dengan air sampai bersih.

3. Mengatasi rambut kering

Rambut kering juga merupakan masalah yang kerap membuat hijabi tidak yakin diri apabila membuka hijab. Masalah ini boleh diatasi dengan menggunakan santan kelapa. Santan kelapa, selain boleh untuk melembabkan kulit wajah juga mengandung protein alami yang boleh melembabkan rambut sehingga rambut kering dapat di atasi.

Caranya mudah sekali, iaitu hanya dengan menyapukan santan kelapa pada rambut anda, perapkan selama beberapa minit dan bilas dengan air.

4. Mengatasi masalah rambut gugur

Permasalah rambut gugur ini sering sekali terjadi, terutama pada mereka yang berusia dan juga mereka mengalami stress yang tinggi. Lalu santan kelapa baik sekali untuk mengatasi masalah rambut gugur. Bahkan santan kelapa mampu mencegah masalah botak yang disebabkan rambut gugur.

Berita gembira bagi anda semua yang memiliki masalah rambut gugur, kerana tidak perlu mengeluarkan kos mahal untuk mengubatinya.

Cara menggunakannya seperti biasa, iaitu oleskan santan kelapa pada rambut dan kulit kepala sambil urutan perlahan, setelah itu bilas dengan air sampai bersih.

5. Membuat rambut menjadi hitam berkilau

Wanita mana yang tak ingin memiliki rambut hitam dan berkilau. Pasti semua wanita menginginkannya. Hijabi pun boleh mendapatkan rambut yang hitam berkilau dengan melakukan perawatan menggunakan santan kelapa. Santan kelapa akan menutrisi rambut sehingga rambut akan menjadi sihat, hitam dan berkilau cantik secara alami.

6. Mengatasi rambut lepek dan susah diatur

Rambut lepek dan susah diatur juga merupakan masalah serius, khususnya bagi para hijabi. Tidak perlu khuatir lagi. Masalah tersebut boleh diatasi dengan menggunakan santan kelapa. Santan kelapa akan membuat rambut menjadi lebat tapi tidak lepek, jadi boleh guna dengan mudah untuk ditata mengikut kesesuaian.

7. Mengatasi masalah kelemumur dan kulit kepala yang gatal

Masalah kelemumur dan kulit kepala yang gatal kerap menjadikan seseorang menjadi tidak selesa. Kelemumur disebabkan oleh kotoran atau kulit kelapa yang mengelupas.

Santan kelapa dapat mengatasi masalah kulit kepala yang gatal dan mengelupas, sehingga masalah kelemumur juga dapat teratasi menggunakan santan kelapa.

Cara menggunakannya sangat mudah sekali, sapukan santan kelapa pada rambut dan kulit kepala anda sambil uratan kecil, perapkan selama 15 minit dan bilas dengan air bersih. Lakukan setiap hari agar hasilnya terbukti.

8. Mengatasi masalah rambut bercabang

Dengan merawat rambut menggunakan santan kelapa, anda memberikan perawatan protein tinggi pada rambut yang membuat tumbuh lebih cepat dan lebih tebal. Protein juga sangat esensial untuk mencegah rambut bercabang atau pecah-pecah.

Masalah rambut rosak seperti rambut bercabang juga dapat diatasi dengan menggunakan santan kelapa.

Caranya iaitu oleskan santan kelapa pada rambut, peram selama 15 minit dan bilas dengan air hingga bersih. Aplikasikan santan setidaknya sekali dalam sebulan untuk rambut yang lebih cantik.

9. Memperlambat pertumbuhan uban

Stress dan menggunakan syampu yang tidak sesuai boleh menyebabkan rambut uban tumbuh lebih cepat walaupun usia masih muda.

Santan kelapa bermanfaat untuk melambatkan dan mencegah tumbuhnya uban. Bahkan ketika usia seseorang sudah lanjut, santan kelapa boleh mengurangi jumlah uban yang mungkin bertambah.

Untuk mendapatkan manfaat ini, Anda boleh memarut kelapa tua dan memehnya sampai keluar santan. Tambahkan garam pada santan, lalu embunkan semalam. Keesokan harinya tinggal sapukan pada rambut.

10. Melembabkan rambut

Rambut akan lebih mudah patah pada jenis rambut kering. Untuk mengatasi rambut kering dan mudah patah, cara terbaik yang boleh kita lakukan pastilah dengan mengembalikan kelembaban rambut.

Air kelapa boleh digunakan untuk melembabkan rambut. Ini kerana ia kandungan vitamin C pada air kelapa boleh mengurangi minyak sekaligus memberi kelembaban.

Cara membuat ramuannya adalah dengan mencampur air kelapa dari kelapa yang tidak begitu tua dengan air biasa. Seterusnya basuhkan ke rambut setiap habis ramas.

SUMBER: FACEBOOK Nurtieja Sheikh & RUMAHMESIN

Tinggalkan Komen