Sikap segelintir pengasas produk lokal membuat jenama lain terpalit dengan isu ini, kaedah mempromosikan produk menggunakan elemen agama apatah lagi berada di tempat suci.

Baru-baru ini seorang wanita yang juga pendakwah bebas ditegur warga maya selepas sempat mempromosikan suplemen minda ketika mengerjakan ibadah umrah di hadapan Masjidil Haram, Tanah Suci Mekah. Susulan tindakan itu, ramai yang tampil tidak berpuas hati malah seorang youtuber yang dikenali sebagai Syihabudin Ahmad Md Yatim mengulas tentang perkara tersebut di saluran YouTube miliknya.

Teknik Pemasaran, ‘Founder’ Promosi Produk Depan Kaabah. Ibarat Tunggang Agama

Video yang dikongsikan pada umum bukan untuk mengaibkan sesiapa, tetapi berkongsi ilmu dan memberi pendapat peribadi agar tiada lagi pengasas-pengasas produk lokal mempromosi atau berniaga di masjid apatah lagi di Masjidil Haram.

ARTIKEL BERKAITAN: Sampai Bila Kita Ingin Lihat Agama Islam Dihina & Dipermainkan? Tak Kan Kita Nak Terus Berdiam Diri

Teknik Pemasaran, ‘Founder’ Promosi Produk Depan Kaabah. Ibarat Tunggang Agama

Antara komen netizen;

“Alhamdulillah untuk ilmu baru dan peringatan. Semoga akak tu pun dapat tahu tentang perkara ini dan mengubah cara. Sama2 kita doakan supaya segala perkara berkaitan bisnes beliau menepati hukum syarak dan ditambahkan barakah.”

IKLAN

“Pasar dunia dan pasar akhirat.. terima kasih atas perkongsian Ustaz.”

Seram tengok jemaah dedi mami… Rasa nak ss komen jemaah jemaah dorg setia menunggu statment dedi mami… Lps tu nak tengok bertambah kebodohan atau berkurangan….

“Sebenarnya, selain founder produk yang posing depan Kaabah utk promote produk masing², ada juga kalangan ustaz/ ustazah yang guna method yg sama dlm menjual barangan yg antaranya dilabel ” makanan sunnah ” dan lain² barangan.”

“Jemaah tegar dia pulak suruh stay strong mummy. Macam perlu diruqyah untuk membuang kebodohannya.”

IKLAN

“Pernah dengar kata2 pakar ekonomi Islam.. dia cakap waima sahabat2 nabi yg dah jadi jutawan sekalipun tak pernah gunakan elemen agama mahupun perkenalkan diri sebagai sahabat nabi sepanjang mereka berniaga.. renung2kan..”

ARTIKEL BERKAITAN: Bergaul Bukan Mahram Dan Bertudung, Pesta Halloween Disambut Baik Negara Islam. Ustazah Asma Harun bimbang…

Ibarat tunggang agama

Teknik Pemasaran, ‘Founder’ Promosi Produk Depan Kaabah. Ibarat Tunggang Agama

Susulan daripada tangkap layar itu, PU Rahmat menerusi satu hantaran di Facebook meluahkan rasa kecewanya terhadap tindakan segelintir usahawan yang terlibat dengan ‘teknik’ pemasaran sebegini dan meminta agar kaedah seperti itu dihentikan serta merta.

IKLAN

“Wahai Founder Produk. Berhenti jadikan Kaabah sebagai alat marketing. Berhenti bawa pr0duk kamu ke dalam Masjidil Haram,” tulisnya.

Malah, PU Rahmat turut sertakan potongan hadis yang mengatakan sekiranya seseorang itu menjual produk di kawasan suci, ianya tidak akan mendatangkan untung kepada mereka.

Jika kamu tidak insaf dan memohon maaf, inilah doa saya; Semoga bisnes kamu lingkup wahai founder produk yang menggunakan rumah Allah sebagai alat dagangan.

Perkongsian itu setakat ini telah mendapat ratusan komen dari netizen yang rata-rata bersetuju dengan kenyataan PU Rahmat dan mengharap kan agar pengusaha pengusaha lain dapat menjadikan teguran tersebut sebagai pengajaran.

Untuk info gaya hidup, kerohanian, tip kecantikan dan kesihatan terkini. Jangan lupa ikuti kami di Telegram rasmi Hijabista. Klik di sini.

SUMBER: YOUTUBE