Tak dapat dinafikan bahawa semua orang bekerja keras kerana ingin mendapatkan rezeki yang melimpah seperti wang dan harta yang banyak. Namun tidak kisahlah bagaimana cara kita mencari rezeki tetapi yang penting halal di sisi agama. Berniaga adalah merupakan satu bentuk pekerjaaan yang halal dan berkat jika kena pada cara dan gayanya. Ia juga menjanjikan pintu rezeki yang amat luas sebagaimana janji Alllah bagi orang yang berniaga dimana 9/10 pintu atau punca rezeki adalah dari perniagaan.

Itulah sebabnya rata-rata orang berniaga mendapat limpahan rezeki. Selain itu perniagan itu sendiri adalah sunnah Rasulullah kerana Baginda sendiri berniaga dan berjaya dalam perniagaan. Maka kita semua amat digalakkan untuk berniaga den menceburkan diri dalam perniagaan.

Bagi penyanyi Lan Solo, dia tidak pernah mempedulikan kata-kata negatif yang dilemparkan kepadanya sebaik sahaja berita mengenai perniagaannya mula disiarkan di media.

Lan berkata, apa yang penting perniagaan menjual barangan dari Sabah dan Sarawak yang diusahakan bersama isteri, Nur Sheila Hassim adalah rezeki yang halal.

“Saya abaikan sahaja cakap-cakap orang, apatah lagi yang negatif. Lagi pun saya mencari rezeki yang halal.

IKLAN

“Buat apa nak malu? Malu adalah satu perkara yang merugikan sebab rezeki kan perlu dikongsi. Lagi pula niat kami buka Solo Borneo Mart adalah untuk membantu orang-orang dari Sabah dan Sarawak yang menetap di sini untuk mendapatkan makanan tempatan mereka,” katanya.

Tambah Lan lagi, dia bersyukur kerana kedai runcit mereka yang terletak di Puchong Prima itu kini menerima sambutan luar biasa.

IKLAN

“Alhamdulillah, sambutan di luar jangkaan walaupun Solo Borneo Mart masih baby. Bermula dengan hanya lima kuantiti setiap barangan, sekarang dah bawa masuk kuantiti yang besar sebab sambutan luar biasa.

Salam Jumaat gaisss.. . Korang dah sampai sini blom..? . Alaaa.. sini.. kedai Borneo sy ni.. “Solo Borneo Mart”.. alaaa.. yg viral jual makanan Sabah & Sarawak tu lahhh.. . . Kalau nak cari produk makanan Borneo boleh la dtg kedai sy ni.. Sabahan & Sarawakian yg tinggal di semenanjung ramai dah dtg.. org2 semenanjung kalau nak try rasa makanan borneo pon bole je dtg.. rasa2 selera Borneo mcm mana kannn.. . . Ok kita jumpa kat sini okayyy.. . SOLO BORNEO MART – BAZAAR PRIMAWALK, Puchong Prima . . Follow IG/FB @solo_borneo_mart . . #lansolo #salamjumaat #soloborneomart #soloborneomartpuchong #bazaarprimawalk #puchongprima #puchong #makanansabah #sabah #makanansarawak #sarawak #brunei #labuan #borneo

A post shared by LAN SOLO (@lansolo_official) on Dec 26, 2019 at 11:42pm PST


“Kami sedang berusaha untuk mengembangkan lagi bisnes ini dan sedang dalam perancangan untuk membesarkan lagi Solo Borneo Mart dan mempelbagaikan lagi barangan dari Sabah, Sarawak dan Brunei selepas ini, Insya-Allah,” katanya.

IKLAN

Antara yang dijual di Solo Borneo Mart ialah ikan terubuk masin, mi kolok kering, pes laksa Sarawak, buah bambangan, tuhau, amplang serta pelbagai snek dan makanan ringan.


Katanya lagi, ramai teman artis berasal dari dua negeri itu, seperti Azharina dan Adira, turut berkunjung ke kedai mereka kerana rindukan makanan kampung halaman masing-masing.

“Terima kasih buat teman-teman dan semua yang telah menyokong saya,” katanya.

Sumber: Astro Gempak dan Lan Solo