Perkahwinan merupakan ikatan antara lelaki dan wanita melalui akad nikah dan ijab kabul. Dalam sebuah perkahwinan yang dibina tentunya ada ujian dan cabaran yang perlu dilalui.

Tinggal hanya bagaimana kita mengendalikan sebuah perkahwinan itu dengan baik atau pun sebaliknya.

Perkahwinan adalah sebahagian daripada liku-liku kehidupan yang dilalui oleh kebanyakan umat manusia. Dalam perkahwinan juga terdapat makna tersirat, kebaikan, faedah dan hikmah yang ditentukan oleh Allah SWT.

Demi menjaga keharmonian dalam rumah tangga sikap tolak ansur itu amat penting. Tidak akan bahagia rumah tangga bila salah seorang mementingkan diri sendiri sehingga akhirnya menjadi pencetus hambarnya hubungan suami isteri.

Agar kebahagiaan dalam rumah tangga terus subur dan mekar, sama ada suami atau pun isteri, masing-masing mesti selalu ‘memberi.’

Kekerapan melakukan aktiviti bersama mampu menjadikan hubungan suami isteri itu semakin utuh.

Berikut perkongsian Imam Muda Hassan di laman Facebooknya.

Tak Sangka Suami Isteri Yang Naik Motor Bersama Semakin Terasa Kehangatan Cinta

Selalu kita tengok di Lembah Klang ni ada beberapa pattern:

IKLAN

1. Suami isteri naik kereta sekali, sebab sama tempat kerja
2. Suami isteri naik kereta sekali, suami hantar isteri dulu sebab berlainan tempat kerja
3. Suami isteri naik kereta berasingan
4. Suami isteri naik motor sebab nak elak jem
5. Suami isteri naik motor sebab tak mampu beli kereta lagi
6. Suami isteri naik motor sebab hobi suka riding


.

Agak-agak anda yang mana satu?

Sebenarnya suami isteri yang selalu naik motor sama-sama lebih kuat perasaan cinta sebab:

1. Lebih rapat hubungan, bukan sekadar berpelukan di rumah, bahkan di jalanraya juga berpelukan. Hormon cinta semakin bercambah.
2. Isteri yang sanggup naik motor dengan suami kebiasaannya bukan jenis memilih. Dia terima seadanya keadaan suami. Ni jenis isteri yang setia.
3. Terasa seperti pasangan remaja. Sentiasa terasa muda. Ini boleh menjadikan hubungan suami isteri last longer
So, kalau kita lihat pasangan suami isteri yang naik motor, panas hujan bersama, sebenarnya banyak kebaikan buat mereka. Cukup kita doakan mereka selamat dalam perjalanan.

IKLAN

Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Seorang mukmin yang paling sempurna imannya adalah orang yang paling baik budi pekertinya, dan sebaik-baik kalian adalah yang paling baik pada isterinya.” (Riwayat Al-Tirmidzi)

ENAM AMALAN SUAMI ISTERI YANG ADA KEBAIKAN DARI SEGI PSIKOLOGI DAN SAINTIFIK

ISTERI SALAM DAN CIUM TANGAN SUAMI
Isteri yang salam, cium dan peluk suami selama 10 saat setiap pagi menghasilkan banyak “hormon endorfin”.
Hormon endorfin ini dapat membantu isteri turun berat badan dan mengurangkan keresahan. Tak perlu ubat atau tahan lapar kalau nak kurus, beri suami sentuh anda dah cukup. Lebih kerap lebih baik, kurus dapat pahala pun dapat..


.

TIDUR BAWAH KETIAK SUAMI
Isteri yang ada masalah tidur boleh cuba cara ini, kerana tidur di bawah ketiak suami boleh beri anda tidur yang lena dan tenang kerana adanya “Hormon Bau Phero”. Bukan itu sahaja bau phero suami dapat meredakan stress ada sepanjang hari buat kerja rumah. Cubalah, dapat pahala lagi..!

IKLAN

JANGAN MALU MANDI BERSAMA
Mandi bersama suami isteri yang sah adalah sunnah dan dapat pahala. Selain dari itu proses mandi yang mesra dan intim dapat mengurangkan stress isteri dan suami.
Bukan sahaja dapat dibersihkan bahagian belakang badan malah dari segi saintifik proses mandi bersama akan membuat jantung lebih sihat.


.

JANGAN TAKUT KENTUT DEPAN PASANGAN
Suami jadi yakin setia bersama isteri apabila pertama kali nampak dia kentut. Suami yakin berkompromi dengan “bencana” apa pun bersama isterinya selepas ini. Suami isteri merasa lebih bebas melakukan apapun. Kerana hubungan yang sihat dalam keluarga asasnya adalah ketulusan dan kepercayaan. Wanita selalu ingin tampil cantik. Lelaki selalu ingin tampil gagah. Satu kentut tidak akan mengubah keadaan itu menjadi sebaliknya.

SUAMI PELUK DAN CIUM ISTERI
Ramai suami yang tidak tahu tapi setiap pelukan mesra suami dapat mengeluarkan “hormone oxytocin” ia mampu membuatkan isteri rasa bersemangat dan bertenaga. Setiap sentuhan suami di pipi, pinggang, peha dan punggung dapat buat isteri kembali bertenaga walaupun setelah seharian bekerja.


.

SOLAT BERJEMAAH SELALU
Lalukan solat berjemaah bersama sekerap yang boleh. Kerana satu jaminan yang kita boleh beri pada isteri iaitu kita mahu bawa mereka ke syurga bersama. Solat berjemaah juga mengeratkan silaturrahim dan buat isteri lebih taat dan setia pada suami yang memimpin mereka ke jalan Allah.Suami layanlah isteri macam RATU, barulah rezeki yang datang macam RAJA.

Setiap pagi bagi isteri anda ketenangan, kekuatan dan semangat dengan pelukan dan ciuman di pipi mereka. Jangan terkejut lepas ini isteri jadi SUPERGIRL di rumah, comfirm lepas tu rezeki yang datang pun macam SUPERMAN.

Sumber kredit: Instagram Imam Muda Hassan Adli