Selalunya bila nak bagi duit raya ni, pasti sibuk nak cari duit kecil dan duit baru kan. Apatah lagi fasa endemik yang membenarkan kita beraya bersama keluarga dan rakan taulan, pasti duit raya dihulur bagi mereka yang berkunjung ke rumah.

Penat dan malas beratur di bank, lagi-lagi mereka yang suka buat pertukran di akhir-akhir itupun kalau ada masa untuk ke bank, ada sesetengah orang tu malas nak beratur dan tunggu lama kan. Elok elakkan berjumpa ramai orang, kita masa dalam fasa berjaga, perkongsian lelaki ini cara tukar duit raya di ATM, mudah dan cepat.

Masih ramai yang tak tahu cara tukar duit raya di ATM. Mungkin ada dalam kalangan kita yang masih belum sempat nak pergi ke bank untuk tukar duit raya. Ye lah waktu kerja dah sibuk, malam nak solat tarawih pula, hujung minggu pula bank dah tutup. Tapi sebenarnya tak perlu tunggu waktu bekerja pun kita boleh tukar duit raya dekat mesin ATM sahaja sekarang ini.

Cara Tukar Duit Raya

Berikut perkongsian Mohd Shukur di Facebook.

LANGKAH 1:

  1. Pergi ke cawangan Maybank terdekat (Maybank terpilih sahaja), pilih mesin ATM yang ada gambar tertera ‘dapatkan wang kertas RM10 di mesin ini’ yang boleh anda dapatkan duit raya baru.

Contoh gambar di bawah ialah Maybank Setia Alam ada 2 mesin ATM yg boleh dapat duit raya baru yang masih wangi.

IKLAN

Pilih ATM yg ada signage gambar 3 orang pakai baju melayu pegang duit raya tu (rujuk seperti gambar di atas mesin ATM).

LANGKAH 2:

IKLAN

Tekan withdraw / pengeluaran > dan pilih amount.

Ingat! Jumlah maksimum bagi setiap transaksi ialah RM300. Jadi, jika anda mahukan 60 keping note RM10 yang baru, pastikan lakukan dua kali transaksi.

LANGKAH 3

IKLAN

Pilih, dan terus keluar rm10 duit note baru serba wangi.

Berikut adalah senarai mesin ATM terpilih yang menawarkan perkhidmatan Raya ATM bagi tahun 2021. Untuk tahun 2022 akan dikemaskini dari semasa ke semasa

Perkara yang paling mudah dalam apa pun urusan, iaitu tak perlu beratur panjang dan meghabiskan masa bersesak. Namun yang masih mahu duit note RM1 atau RM5 masih perlu beratur. Nah apa lagi selamat mencuba!