Baru-baru ramai yang mengkagumi kelunakkan suara Zizi Kirana apabila mengaji di satu rakaman program TV yang tersebar luas di media sosial. Ramai juga yang tidak menyedari bahawa ramai selebriti Malaysia yang mempunyai bakat seperti Zizi.

Kemerduan suara mereka apabila menyanyi pasti kelunakkan terbawa apabila mengaji. Ameng Spring semasa mengaji dalam satu program yang tidak asing lagi Quran Hour, cukup perisa tajwid dan alunannya.

Pengalaman Sebalik Jaring Besi

Penglaman yang dilalui oleh Ameng boleh diambil iktibar Dan kita boleh belajar benda besar dari beliau ini. Sebab kalau kita tak belajar poin-poin ini, kita terlepas satu benda yang mungkin kita anggap kecil Tapi sebenarnya sangat besar yang boleh beri impak pada kita dan keluarga kita serta orang sekelilling kita.

Kisah Ameng…

Dalam penjara bukan sahaja ada orang yang bersalah. Ada juga orang yang alim yang masuk penjara. Pelbagai golongan, kebetulan imam masjid ada juga masuk. Ustaz Qori pun ada juga masuk. Dan setiap kali ada banduan masuk, saya akan perhati ada tak yang boleh baca Al-Quran.

Dan mungkin masa itu saya ditakdirkan Allah lah, ini mungkin kerana saya selalu berdoa dengan Allah.

IKLAN

“Ya Allah, aku ni tak pandai baca al-Quran. Kebetulan aku ada di sini, berilah peluang sebelum aku keluar bagi aku pandai betul-betul belajar Al-Quran. Aku nak pandai tajwid, aku nak pandai baca, aku nak sedap baca. Aku takut besok Engkau Tanya…

“Ameng engkau pandai nyanyi, kau pandai tak baca Al-Quran? Saya takut itu. Jadi berilah kepandaian saya baca Al-Quran.”

“Mungkin sebab doa saya, banyak orang-orang yang mahir Al-Quran masuk penjara dengan saya masa tu. Sehingga sampai satu tahap seorang imam masjid ni, hafaz 30 juzuk, masuk penjara.”

IKLAN

“Imam, maafkanlah saya kalau, saya rasa awak masuk penjara ni sebab saya.”

“Kenapa cakap macam tu.”

“Kerana hari-hari saya doa pada Allah. Ya Allah berilah aku pandai baca Al-Quran. Ya Allah berilah aku pandai baca Al-Quran. DIA masukkannya Imam ke dalam penjara.”

IKLAN

Dia kata imam itu memang ada buat kesalahan lalu dimasukkan penjara duduk sebilik dengan dia. Dalam banyak-banyak bilik, dia duduk sebilik dengan Ameng.

“Kemudian bila dah habis saya belajar dengan Imam itu, dia dikeluarkan dari penjara. Macam datang selesaikan tugas sahaja. Sehingga sekarang kalau whatapss dia saya akan mintak maaf. Kalau-kalau doa saya sebabkan dia masuk penjara.”

Kemudian bila saya doa, YA Allah ajarkan aku TARANNUM, masuk qori pulak ustaz.

Pun sama juga perjalanannya, masuk dalam bilik saya. Boleh ajar saya pagi-pagi. Sehingga saya dapat tarannum. Dari bayyati, soba, hijaz nahawand, siqah, jiharkah.

Pegajaran Kisah Ameng

Pelajaran penting yang kita boleh ambi iktibar dari kisah Ameng Spring.

  1. Manusia boleh berubah. Seperti Ameng dari penyanyi- penjara- Qori.
  2. Bila doa, doa yang jelas. Bukan secara umum. Doa nak mahir Al-Quran dengan tajwid dan tarannum. Kalau nak anak berjaya, sebut jelas nak berjaya macam bagaimana. Berikanlah kejayaan pangkat satu markah 90.
  3. Perbanyakkan doa hari-hari dan bersungguh-sungguh. Konsisten dan istiqomah.
  4. Allah akan angkat orang yang bersama dengan al-Quran.

Sumber: Firdaus Rawi