Ramai yang leka dengan resepi viral di laman sosial, pelbagai makanan berlemak dan berminyak menjadi santapan mata. Lantas diet yang diamalkan hanyalah sia-sia. Teruskan berdiet dengan makanan sihat, hidangan oat boleh sediakan malam hari supaya di siang hari kita tidak berlebihan makan.

Perkongsian wanita ini di laman sosial facebook Fadhlia Nuur memberitahu beberapa cadangan menu sarapan menggunakan oat.

Menurutnya penggunaan oat adalah bagi menggantikan nasi dan ia lebih membuatkan kita kenyang. Jadi bagi yang tidak ada selera untuk makan nasi, bolehlah bersarapan dengan menu sihat yang dicadangkan ini.

Penggunaan oat untuk menggantikan nasi.

Malah menu dari oat ini juga lebih sihat, bagus untuk jantung, boleh kurangkan berat badan dan juga kolesterol. Cara membuatnya juga mudah dan cepat dan sangat sesuai untuk tak nak makan berat tetapi mahu rasa kenyang.

Bahan utama: OAT (Rolled Oat)

Kenapa oat?

  • Lebih kenyang berbanding nasi
  • Sesuai untuk sesiapa yang tak selera nak makan nasi ketika sahur
  • Lebih sihat. Bagus untuk jantung, kurangkan berat dan kolestrol.
  • Mudah dan cepat
  • Sesuai untuk sesiapa yang tak nak makan berat tapi nak kenyang

Kenapa rolled oat?

Sebab tekstur rolled oat lebih tebal dan kasar berbanding oat biasa. Jadi, bila direndam dalam air atau dimasak, ianya tidak terlalu lembik dan muak bila dimakan. Lagi satu, rolled oat memang asli tanpa sebarang gula atau bahan tambahan lain. Jadi memang ‘clean’ ye.

Macam mana rupa rolled oat?

Cara makan:

Boleh dimasak atas api, direndam dalam air panas, dimakan dengan sup/tomyam, dikisar halus sebagai smoothie atau dijadikan overnight oat dan dimakan sejuk.

Bahan-bahan utama:

  • 4-5 sudu rolled oat
  • Susu low fat/ full cream/ berperisa
  • Buah-buahan

* Kiwi tak sesuai untuk overnight ya nanti pahit. Nak makan baru letak.

* Buah segar lagi bagus untuk lawas. Buah kering pun beres.

Bahan tambahan (optional);

  • yogurt
  • madu
  • chia seed/ flaxseed
  • kekacang
  • peanut butter
  • serbuk kayu manis
  • serbuk koko

NOTA KAKI: Ni saya tunjuk cara versi sihat ya. Kalau anda tak kisah pasal kalori, gula dan sebagainya, terpulanglah nak letak apa dan banyak mana kuantitinya

Tak boleh telan oat? Kembang tekak?

Cuba dulu resepi-resepi ni. Kalau tak boleh telan juga, makanlah roti atau biskut. Tak selera juga? Minum susu dengan kurma je dah.

Pssst..dah buat nanti share la nak tengok hasilnya

IKLAN

#oatcarafn

1. Overnight Oat Kurma

  • Kurma 3 biji. Kisar dengan susu dan chia seed.
  • Gaul dengan rolled oat. Sejukkan.

2. Mango Overnight Oat.

Sumpah paling sedap!

  • Mangga
  • Chia seed
  • Flaxseed
  • Susu
  • Campur semua. Sejukkan.

3. Banana Mango Overnight Oat

  • Pisang dilenyekkan (lapisan bawah)
  • Rolled oat
  • Chia seed + flaxseed
  • Mangga
  • Tabur serbuk kayu manis
  • Sejukkan.

4. Oat Mango Chia Pudding

  • 4 sb chia seed dicampur dengan sedikit susu. Biarkan hingga pekat jadi puding.
  • Lapiskan dengan mangga, susu dan oat.

5. Oat Dragonfruit Chia Pudding

  • Cara sama macam oat mango tadi

6. Chocolate Banana Overnight Oat

  • Kisar sebiji pisang, susu dan serbuk koko
  • Campurkan rolled oat
  • Sejukkan

7. Banana Dragonfruit Smoothie

  • Kisar rolled oat, pisang, dragonfruit dan susu
  • Tabur ketulan pisang dan kuaci labu

8. Dragonfruit Overnight Oat.

Buah ni pun antara yang paling sedap.

9. Mango Overnight Oat

Ni guna mangga jenis lain. Tak ingat apa nama. Masam2 sikit. Chia pudding kat lapisan atas.

10. Mango Overnight oat

11. Red Apple Overnight Oat

12. Banana Overnight Oat

13. Green Apple Overnight Aat With Strawberry Milk

14. Overnight Oat With Mulberry And Blueberry

15. Red Apple Overnight Oat

  • Ada tambah yogurt
  • Susu kurma farm fresh

16. Ni versi cepat dan malas haha. Masa nak makan tu buat, takde rendam2 dah. Kena rajin kunyah la sikit ye. Letak strawberi dan bluberi.

17. Ni lagi malas. Takde buah. Campur dengan susu kurma je. Nak panaskan susu tu pun boleh.

18. Ni versi rajin ha. Versi masak ye.

  • Didihkan air masak.
  • Masukkan rolled oat.
  • Dah kembang kejap, masukkan susu.
  • Lepas tu masukkan epal merah dan kranberi.
  • Tutup api. Gaul chia seed dan flaxseed.

* ejas sendiri susu nak banyak ke sikit. Kalau tak letak air masak pun takpe.
* epal tu kalau nak masak asing pun boleh. Buat caramelized apple sedap weh.

19. Ni pun versi masak. Letak pisang dan kranberi. Kalau rasa tawar, masa nak makan tu boleh tambah madu.

20. Ni versi smoothie. Boleh campur dengan apa-apa buah.
Yang ni banana latte.

  • Kisar rolled oat, pisang, susu dan serbuk kopi

21. Papaya Dragonfruit Overnight Oat

Tak pernah cuba lagi letak betik. Letak buah naga untuk tambah kesedapan. InsyaAllah sedap.  Gambar sebelum letak susu.

Ada macam-macam jenama rolled oat ni. Saya paling suka yang merah tu. Boleh beli di kedai bakery, giant, tesco atau aeon. Pasaraya kecil selalunya tak ada rolled oat. Ada oat kisar yang biasa tu je.

Instant oat tak sesuai untuk resepi overnight oat ya. Nama pun ‘instant’ kan, masa nak makan tu baru bancuh. Jika direndam lama nanti kembang semangkuk jadinya. Takut tekak muak tak boleh telan. Instant oat lebih halus dan lembut, serta dah dicampur dengan pemanis/perasa tambahan.

SUMBER:Fadhlia Nuur