Apabila raya menjelang, selain bergaya dengan pakaian baru, makan dan bertemu sanak saudara, momen paling seronok adalah merakamkan gambar selfie. 10 cara selfie ini boleh membawa malang di musim perayaan.

Maklum sahaja semuanya serba baru dan jarang bertemu sanak saudara yang hanya setahun sekali ditemui.

Bagaikan tak lengkap raya tanpa gambar selfie untuk dijadikan kenangan setelah dimuat turun dalam aplikasi Instagram. Namun begitu dalam keghairahan berselfie atau swafoto ini jangan dilupa beberapa perkara yang perlu diambil kira.

Ini adalah sebahagian ‘pantang larang’ yang kita anggap sebagai peringatan sebelum perkara lebih buruk berlaku nanti.

1. Selfie Kubur

Selfie paling WIN di kalangan anak muda sekarang. Selfie ni makin menular bukan selfie dengan batu nisan siap pose beria di atas tanah perkuburan. Ingat tujuan kita menziarah kubur si mati untuk bersedekah doa bukannya hendak bergembira. Suka admin nak berpesan suatu hari nanti kita juga akan kembali ke rahmatullah, bayangkan kalau kita di perlakukan sebegitu. Jaga adab ketika di tanah perkuburan ye!

2. Selfie Sembahyang Raya

Selfie ni kedua popular kebanyakkannya dilakukan oleh wanita-wanita. Janganlah kita selfie ketika orang sedang sembahyang sedangkan anda sibuk berselfie. Apa tanggapan orang lain yang tengok pic anda? Tak ke nanti kena kecam.

3. Selfie Riak

Hari raya adalah untuk kita meraikan kemenangan ibadah puasa selama sebulan. Bagi mereka berkemampuan admin minta jangan sesekali selfie dengan barangan mewah. Misalnya nak bagitahu ‘jem on the way’ balik kampung tetapi selfie dengan jam atau beg tangan mewah. Bukan apa di sebalik kemewahan kita ada yang tidak semampu kita untuk meraikan hari raya.

4. Selfie Duit Raya

Peel ini selalunya berlaku di kalangan kanak-kanak tetapi admin minta yang sudah dewasa angan buat perangai begini. Takut tuan rumah akan berkecil hati. Anggaplah berapa pun jumlah yang kita dapat, setakat itulah rezeki kita.

5. Selfie Menjolok Mata

Yang ni admin nak tekankan kepada semua hijabi di luar di sana jangan sesekali pose macam ni betul-betulkan kedudukan tudung tu dulu. Kita baru menambah pahala sebulan puasa. Takut sia-sia saja ibadah mereka yang tengok mahupun kita yang upload pic ni.

6. Selfie Berkasih Sayang

Selfie yang amat popular juga di kalangan suami dan isteri. Bagi mereka pasangan yang sudah berkahwin tidak perlu nak upload pic sebegini pada umum, cukuplah anda dan pasangan anda yang tahu. Admin takut ada yang tidak suka anda dan akan menambah kebencian pada followers.

7. Selfie Ketika Memandu

Pembaca di luar sana awas ye tindakan anda ini bukan sahaja membahayakan anda tetapi kenderaan lain juga. Nak selfie boleh, tetapi admin sarankan pakir kenderaan di bahu jalan dahulu.

8. Selfie Rempit Motor

Selfie ini popular di kalangan pemuda kampung yang keluar beramai-ramai menunggang motor tanpa memakai alatan keselamatan diri seperti topi kaledar. Jangan ya, kawasan kampung paling berisiko tinggi. Kalau nak buat juga admin sarankan berhenti dan minta salah seorang kawal keadaan lalu lintas.

9. Selfie Baca Al Quran

Beribadah tu antara kita dengan Allah oleh itu tidak perlu nak menunjuk dan upload pic dengan caption “khatam pun”. Lebih-lebih lagi ketika pose dengan Al-Quran pose yang tidak sopan. Jangan ya!

10. Selfie Lokasi

Selfie lokasi ini bagi yang mereka nak meninggalkan rumah yang agak lama sepanjang cuti raya ni admin nak pesan boleh selfie di depan rumah tapi jangan sesekali tag lokasi. Ini memudahkan bagi penyamun buat kerja diaorang.

Walaubagaimanapun admin ingin berpesan banyak cara kita meraikan kegembiraan di hari raya dan salah satunya berkunjung ke rumah mereka yang lebih tua. Ingat jangan sesekali kita lakukan perkara yang terlarang. Gambarran hanya lah sebagai hiasan.

Tinggalkan Komen