Musim-musim covid-19 ni hand sanitizer dan juga topeng muka ibarat goreng pisang panas. Tiada stok! Namun usahlah terlalu bimbang jika tiada stok hand sanitizer. Sebenarnya membasuh tangan dengan menggunakan sabun dan air pun sudah mencukupi.

Berikut perkongsian Dr Ahmad Luqman Bukhari

Soalan:

Doktor, saya kerap cuci tangan tapi sekadar guna sabun biasa dan air je sekarang ni, okay ke?

Orang duk sebut pasal hand sanitizer tapi saya tengok harganya boleh tahan. Stok pun tak banyak dekat kedai kebelakangan ni.

Jawapan:

Basuh tangan pakai sabun dan air pun cukup bagus sebenarnya. Malah ia lebih digalakkan. Hand sanitizer selalunya kita guna waktu tiada air dan sabun.

Sabun Terbaik Kegunaan Seisi Keluarga

Kirei Kirei, yang bermaksud “Bersih Bersih”, sabun buih pembersih tangan ini adalah Jenama Pembersih Tangan No. 1 di Jepun dan boleh didapati di kebanyakan negara Asia seperti Korea, Singapura dan Thailand di mana ia turut menduduki tempat pertama bagi kategori pembersih tangan di pasaran masing-masing. 

Dilancarkan pada 1997, Kirei Kirei telah dihasilkan selepas beberapa siri wabak keracunan makanan yang berleluasa di Jepun akibat bakteria patogenik E.coli menjadikannya isu sosial yang besar pada tahun 1996. Selain menghasilkan produk yang menangani penyebaran bakteria, jenama ini turut menjalankan misi sosial untuk memupuk tabiat membersih tangan bagi melindungi kanak-kanak daripada virus.

IKLAN

Oleh sebab tabiat ini dapat dipupuk dengan panduan ibu bapa dan guru-guru di rumah dan di sekolah, dan bukan melalui disiplin tegas dan paksaan, Kirei Kirei membuat keputusan untuk menyelitkan elemen keseronokan sewaktu membersih tangan agar kanak-kanak dapat melakukannya dengan gembira bagi menjaga kebersihan setiap masa!

Salah satu keunikan Kirei Kirei ialah busa atau buih halus yang banyak dan berkrim yang disukai oleh kanak-kanak! Oleh sebab buihnya mempunyai 12 kali** lebih isi padu berbanding cecair pembersih tangan yang biasa, ia lebih mudah berbuih tanpa air dan dapat meliputi seluruh bahagian tangan dari tapak tangan hinggalah ke hujung jari. Sabun ini juga mudah dibilas. Secara asasnya, sabun pembersih tangan dengan busa atau buih halus ini mudah digunakan ini memberikan ibu bapa ‘alat’ yang sempurna untuk melatih kanak-kanak membersih tangan. Aktiviti membersih tangan bersama ini dapat mengukuhkan lagi ikatan kekeluargaan dan memupuk tabiat kesihatan yang berguna sepanjang hidup.

IKLAN

Jadikan Kebiasaan

Jika kalian nak tahu, permukaan membran virus tu terbentuk daripada lapisan lemak dan protein. Bila sabun jumpa lemak-lemak macam tu, memang seronok teruklah, hancur lebur terus struktur virus tu masa kita cuci tangan guna sabun.

Alah, kan biasanya jika tangan berminyak lepas makan, atau baru selesai buat kerja repair kenderaan ke, kita semua akan cari sabun. Dan ianya efektif benar untuk bersihkan kesan minyak tadi.

Haa, lebih kurang begitulah sabun akan singkirkan kuman dari tangan.

IKLAN

Lagi bagus jika kita gunakan sabun antibakteria.

Produk pembersih tu selalunya dah tersedia dengan bahan antimikrob tambahan seperti benzalkonium klorida, alkohol dan bahan-bahan antibakteria lain.

Mungkin antara hikmah berlaku wabak sekarang ni, kita semua jadi lebih pembersih. Kalaulah kita boleh nampak kuman-kuman yang berselerak dekat tangan, entah-entah boleh jadi kita terus tak ada selera nak makan, apatah lagi nak sentuh-sentuh muka.

Ikutkan kajian daripada Universiy of Colorado, rupa-rupanya secara purata tangan manusia ni mengandungi 3,200 bakteria daripada 150 spesis berbeza weh!

Haa, yang kami duk ulang-ulang suruh kerap cuci tangan sebab nak elak sebaran penyakit berjangkit beginilah. Tak kiralah kat hospital ke, di rumah ke, inilah antara cara paling bagus dan efektif untuk kita semua lawan virus tak nak bagi tersebar. Tonton video ini untuk lebih faham, kemudian klik #share supaya lebih ramai yang dapat amalkan benda ni.

Posted by Ahmad Luqman Bukhari on Friday, 13 March 2020

 

Orang lain pun tak pasal-pasal geli nak bersalaman dengan kita kalau nampak kuman dekat tangan ni. Huhu. #sebarkanlah info penting ni pada ahli keluarga kita juga ya. Harap-harap makin ramai yang cakna pasal hal ni.

Sumber kredit: Dr Ahmad Luqman Bukhari