Pemakanan sihat lazimnya disebut sebagai diet seimbang. Ia mengandungi kombinasi pelbagai jenis hidangan berdasarkan piramid makanan yang boleh membekalkan semua zat diperlukan tubuh.

Menurut Pakar Dietetik Hospital Pakar KPJ Tawakkal, Chiong Kai Ming, tidak kira kanak-kanak atau dewasa, tubuh manusia memerlukan pelbagai jenis makanan dalam kuantiti yang betul untuk mendapatkan keseimbangan dalam diet harian. Namun bagi mereka yang dalam usaha menurunkan berat badan, ada perkara yang perlu diberi perhatian.

Berikut perkongsian Dr Shazril Shaharuddin

Kalau hendak kurus jangan ambil nasi, gula dan minyak. Biasa dengar larangan supaya elak kalau korang nak kuruskan badan? Maka korang pun tadah melolong tanpa mempersoalkan kenapa. Meh saya tanya balik, korang rasa korang boleh tahan tak, hidup tanpa nasi, gula dan minyak selama-lamanya? Kalau boleh mai dm nama, saya bagi gula sepaket free.

IKLAN

Topic : Nak Kurus? Jangan Amik Nasi, Gula & Minyak. MENGARUT! Biase dgr larangan atas ni kalau korg nk kuruskan badan? Maka korg pun tadah melolong tanpa mempersoalkan kenapa. Meh sy tanya balik, korg rasa korg boleh tahan tak, hidup tanpa nasi, gula & minyak selama2nya? Kalau boleh mai dm nama sy bagi gula sepaket free. Tak bersalah langsung pun nasi, gula mahupun minyak tu. Yang bersalah skang adalah bile korg amik nasi, gula & minyak MELEBIHI KEPERLUAN HARIAN BADAN. Nasi & gula adalah karbohidrat yg merupakan sumber utama tuk menjana tenaga spy otak & organ lain bley berfungsi dgn baik. Minyak yg baik adalah lemak tak tepu yg penting tuk jana tenaga, melindungi organ, hasilkan hormon, bantu penyerapan vitamin & bnyk lg. Mcm mane nk tau keperluan harian badan? Bley google je “daily calorie requirement” tp kalau korg jenis nk mudah mcm sy yg xpernah kira calorie sepanjang hidup, ikut ja saranan @kementeriankesihatanmalaysia #sukusukuseparuh yakni suku nasi, suku lauk & separuh sayur2an+buah2an. Nk kurus pun biarlah sihat & seronok. Pantang itu ini mau jd mcm sy suatu masa dahulu yakni “KOYAK aka MEROYAN”. Seronok raseny sb lama dh sy xshare tips kesihatan. #schoolingbysay is backkk

A post shared by Dr Shazril Shaharuddin (@say_shazril) on Jan 8, 2020 at 4:06am PST


Tak bersalah langsung pun nasi, gula mahupun minyak. Yang bersalah sekarang adalah bila korang amik nasi, gula dan minyak MELEBIHI KEPERLUAN HARIAN BADAN. Nasi dan gula adalah karbohidrat yang merupakan sumber utama untuk menjana tenaga supaya otak dan organ lain boleh berfungsi dengan baik. Minyak yang baik adalah lemak tak tepu yang penting untuk jana tenaga, melindungi organ, hasilkan hormon, bantu penyerapan vitamin dan banyak lagi.

Macam mana nak tahu keperluan harian badan? Boleh google “daily calorie requirement” tapi kalau korang jenis nak mudah macam saya yang tak pernah kira kalori sepanjang hidup, ikut sahaja saranan @kementeriankesihatanmalaysia #sukusukuseparuh yakni suku nasi, suku lauk & separuh sayur2an+buah2an. Nk kurus pun biarlah sihat & seronok. Pantang itu ini mahu jadi macam saya suatu masa dahulu yakni “KOYAK aka MEROYAN”.

Diet Suku Suku Separuh (DSSS) Je Ke Boleh?

Saya tahu kat luar sana ada banyak jenis diet Atkin, Keto, Paleo, Polio, IF & banyak lagi. Persoalannya “boleh ke doc amalkan diet lain ke wajib DSSS je?”. Jawapannya boleh, bergantung APA AIM ANDA. Sekiranya aim anda nak kawin, nak naik pentas KLFW, nak photoshoot @maskulinmag by all means dipersilakan.

Cuma apa yang saya perati dengan kesemua diet ini ialah merek sangat SHORT TERM. Saya pernah cuba atkin, tahan sebulan dan cuba IF tahan 2 bulan. Lets be real peeps, Malaysia selain kaya dengan kontroversi politik dan Daie, kita juga kaya dengan makanan.

Topik : DSSS (Diet Suku Suku Separuh) Je Ke Boleh? Sy tau kt luaq sana ada bnyk jenis diet Atkin, Keto, Paleo, Polio, IF & baaanyak lg. Persoalanny “boleh ke doc amalkan diet lain ke wajib DSSS je?”. Jawapannya boleh, bergantung APA AIM ANDA. Sekiranya aim anda nk kawin, nk naik pentas KLFW, nk photoshoot @maskulinmag by all means dipersilakan. Cuma apa yg sy perati dgn kesemua diet ni ialah mrk sangat SHORT TERM. Sy pnah cuba atkin, tahan sebulan & cuba IF tahan 2 bulan. Lets be real peeps, Msia ni selain kaya dgn kontroversi politik & Daie, kita juga kaya dgn makanan. Dan ape yg sy perati sejak dua menjak ni Malaysian (termasuk sy) dh pekak dgn nasihat “jaga pemakanan anda ya” maka azam sy & bini tahun ni tak pom pam extreme hanyalah jaga portion & go for REAL food. Kalau korg tgk story sy bermula tahun ni, sy enjoy ja makan makanan mcm tosai telur, lala masak butter cz lets be REALISTIC. Kita nak hidup lama (jika diizinkan) xkn nk sekat itu ini, pantang itu ini, kira calorie itu ini. Enjoy our Malaysian food tp berpada2 lah. Berhenti sebelum kenyang itu ja. MODERATION is key. Can i advise you something? Benda simple kenapa nk complicatekan, nak mengadap bini pun dh complicated, nk mengadap makanan pun complicated, parok gulawe boh. #schoolingbysay

A post shared by Dr Shazril Shaharuddin (@say_shazril) on Jan 9, 2020 at 6:13am PST


Dan apa yang saya perati sejak dua menjak ini, Malaysian (termasuk saya) dah pekak dengan nasihat “jaga pemakanan anda ya” maka azam saya dan bini tahun ini tak pom pam extreme hanyalah jaga portion dan go for REAL food.

Kalau korang tengok story saya bermula tahun ini, saya enjoy makan makanan macam tosai telur, lala masak butter coz lets be REALISTIC. Kita nak hidup lama (jika diizinkan) tak kan nak sekat itu ini, pantang itu ini, kira kalori itu ini. Enjoy our Malaysian food tapi berpada-padalah. Berhenti sebelum kenyang, itu sahaja.

Sumber kredit: Dr Shazril Shaharuddin