Penjagaan tudung sememangnya menjadi faktor fabrik-fabrik tudung lebih terjaga. Dengan cara itu, tudung-tudung kesayangan anda akan lebih tahan lama dan kelihatan seperti baru.

Oleh itu amat penting para hijabi mengetahui teknik yang betul menjaga tudung. Tidaklah nanti tudung-tudung yang dibeli cepat rosak dan warna pudar dan kusam.

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung
Gambar sekadar hiasan.

 

Berikut perkongsian Elsajida

KETAHUI 7 RAHSIA TUDUNG TAHAN LEBIH LAMA MACAM BARU KELUAR KEDAI

Tudung ni sifat material nya lebih lembut dan ada yang agak nipis berbanding material pakaian yang lain tau contoh macam material chiffon. Jadi penjagaannya memang kena EXTRA CAREFUL sikit. Tak boleh main ikut dan jer especially bila tang nak basuh tudung. Meh ikut Elsa, ketahui rahsia tudung tahan lebih lama macam baru jer keluar kedai.

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung

1. Jadikan HABIT untuk asing tudung dan baju dalam bakul yang berbeza. Ini juga bertujuan nak elakkan ada warna yang mudah luntur kena pada materia tudung korang dan memudahkan proses nak membasuh tudung.

IKLAN

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung

2. Gunakan PELEMBUT FABRIK yang bersesuaian dengan tudung di pasaran. Kalau boleh rendam seketika dalam 1-2 jam untuk pastikan pelembut fabrik meresap ke dalam helaian tudung korang. Lagi lama lagi bagus, nanti tudung korang berbau harum je sepanjang hari tau.

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung

3. Material tudung ni bersifat lembut dan sensitif terutamanya untuk material sutera. Cukup korang gosok sesikit je, tak perlu sental terlalu kuat takut ianya boleh merubah tekstur tudung korang pulak nanti. Lagipun tahap kekotoran tudung tak kotor sangat macam baju.

IKLAN

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung

4. Kalau boleh elakkan masuk dalam mesin basuh. Rendam celup celup je dah memadai.

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung

5. Jemur helaian tudung di kawasan redup dan tak terlalu panas. Suhu sekeliling yang terlalu panas boleh rosakkan material tudung tau.

IKLAN

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung

6. Bila nak menggosok, makesure suhu nya minima atau paling rendah. takut takut kalau terlalu tinggi , tak pasal terlubang pulak tudung yang korang nak pakai tu nanti , hati hati ya

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung

7. Elsa suggest untuk korang gantung ataupun lipat dengan TEKNIK MENGGULUNG tudung dan susun ikut warna yang senada. Material tudung pun tak rosak, pandangan kita pun nampak cantik je bila susun molek macam tu.

‘Jaga’ Tudung Supaya Tahan Lama Macam Baru Keluar Kedai Salah Satunya Gantung@Lipat Tudung Teknik Gulung

Moga-moga tip yang dikongsikan ini dapat membantu para hijabi semua memelihara tudung kesayangan agar lebih tahan lama. Bukankah ianya menjimatkan? Selamat mencuba!

Sumber kredit: Elsajida

Tampil #1 on top dengan fashion muslimah terkini di HIJABISTA!
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI