Walaupun seronok belajar atau bekerja dari rumah semasa wabak coronavirus, ia boleh membawa kepada tabiat buruk. Salah satunya ialah gangguan tidur pada waktu malam dan akibatnya ialah bangun pada siang hari. Adakah sesiapa mengalami perkara yang sama?

Mungkin anda bekerja lewat dan tidur lewat. Anda mungkin berasa kurang letih dan tidak dapat tidur dengan cepat. Mungkin bekerja di rumah membuatkan anda berasa relaks dan anda mahu tidur kemudian dan bangun kemudian.

Artikel Berkaitan : Antara Doa Yang Boleh Diamalkan Sebelum Tidur, Bagus Untuk Lunaskan Hutang

Waktu tidur adalah sama pentingnya dengan berapa lama anda tidur!

Bahaya! Bangun Di Tengah Hari Boleh Memberi Kesan Negatif Kepada Kesihatan Otak

Penyelidikan menunjukkan bahawa waktu tidur boleh sama pentingnya dengan berapa lama seseorang tidur. Anda mungkin ingat untuk bangun pada waktu biasa, tetapi otak anda akan mengingatkan anda untuk mengambil masa tambahan untuk tidur. Ini boleh memberi kesan positif kepada anda jika anda sangat letih.

IKLAN

Walau bagaimanapun, ini boleh menyebabkan corak tidur anda yang terbentuk sebelum ini terganggu.Dalam erti kata lain, menekan butang tunda pada hari Isnin boleh mencetuskan corak domino untuk hari-hari yang akan datang.

Mengapa anda bangun lambat?

Bahaya! Bangun Di Tengah Hari Boleh Memberi Kesan Negatif Kepada Kesihatan Otak

Berjaga lewat boleh mengurangkan keperluan anda untuk tidur dan menjadikannya lebih sukar untuk tidur pada malam berikutnya. Apabila tiba masa untuk tidur, anda berasa mengantuk atau anda masih mempunyai lebih banyak tenaga daripada biasa.

IKLAN

Jadi anda akan terjaga lewat malam.Ini boleh berlaku pada malam berikutnya dan malam selepasnya. Anda juga mendapati sukar untuk mengembalikan pola tidur anda kepada normal.

Tidur lebih lama juga boleh mengurangkan kecekapan tidur, yang boleh mempunyai kesan yang sama seperti kekurangan tidur. Tidur lewat juga boleh menjejaskan kecekapan tidur dengan menambah masa di atas katil dan mengganggu irama sirkadian.

IKLAN

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa kitaran tidur-bangun yang konsisten adalah penting untuk mengekalkan irama sirkadian yang teratur.

Kajian 2017 mendapati bahawa lebih konsisten corak tidur anda, lebih baik prestasi akademik anda. Lebih banyak anda tidur, lebih kurang cekap tidur anda, menyebabkan anda bangun lewat.

Untuk info gaya hidup, kerohanian, tip kecantikan dan kesihatan terkini. Jangan lupa ikuti kami di Telegram rasmi Hijabista. Klik di sini.

Tampil #1 on top dengan fashion muslimah terkini di HIJABISTA!
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI