Pegaga ialah sejenis ulam yang bukan sekadar memiliki kebaikan dari segi kesihatan dalaman, malah memberi impak besar kepada kecantikan. Lebih menarik, perubatan tradisional turut menggunakan pegaga untuk merawat parut dan masalah selulit yang sering dialami wanita.

Selain dijadikan ulam sebagai pembuka selera, pegaga juga boleh dijadikan jus. Amalan meminum jus pegaga dikatakan mampu menjadikan wajah kelihatan awet muda. Ini kerana ia membantu menyuburkan kulit, rambut dan kuku. I

Amalan memakan pegaga membantu menyokong pembentukan kolagen, seterusnya mengelakkan kulit kendur atau kehilangan lembapan semula jadi. Bagi mereka yang tidak gemar makan pegaga, ada cara lain yang membolehkan anda menikmati pegaga.

Berikut perkongsian Cik Puan Angelina Joyah via Masak Apa Hari Ini

Resepi kerepek pegaga. Sesuai untuk kudapan sambil menonton televisyen di hujung minggu. Bahan-bahan yang digunakan juga tidak banyak dan penyediaannya juga amat mudah.

BAHAN-BAHAN:
Pegaga
Tepung bestari pedas
Tepung gandum

CARA MEMBUAT:

1. Pilih pegaga yang segar bugar …molek je…ni iols beli dah siap ikat begini…dah boleh buat bunga tangan engko…letak kat bilik pantri, agak-agak kebulur tengah malam boleh la kunyah-kunyah. Balik kang ko basuh bersih.. Pastu ko nak gunting ke…cincang ke ..ikut sukati nak buat rupa mana….


.

IKLAN

2.Ha….ni tepung bestari pedas yang dah campur tepung gandum…aku buat skali banyak…1kg tepung bestari campur ngan 1.3kg tepung gandum…sukatan ni tuk 1kg+ pegaga…engko kalo nak buat sikit jangan ikut sukatan ni…pepandai korang ler…ikut sukatan cawan pon boleh…takkan la rumah engko takde cawan kan…??1cawan tepung bestari +1⅓ cawan tepung gandum…kalo nak pedas takyah campur tepung gandum.


.

3. Ha…..tepung bestari yang dah campur tepung gandum tu engko campur ngan air…buat la bancuhan tu macam bancuhan tepung goreng pisang tu…kemudian ko masukkan pegaga yg dah cuci tadi dalam ni…ko gaul la…
AWAS…!!!!
Tepung ni pedas…
Jangan ko rendam tangan ko lama² dalam tu..nanti tangan ko pijo…panas…aku dah kena..tobat engko….pakai la sarung tangan plastik yg nipis tu…jangan ambik sarung tangan bapak ko gi kebun tu…naya oiii…


.

4. Dalam bekas lain tu kau letak tepung yg kering kat dasar besen ke…periuk ke ape…sukati ko…kalo ko pakai baldi,letak la tepung tu dalam baldi…haaa….pastu ko letak la pegaga yg dah celup tepung tu atas tepung kering ni..


.

5. Ok…..lepas tu engko tabur lagi tepung atas pegaga tadi tu…..kalo ko tak tabur camni nanti pegaga tu melekat..dah satu hal ko nak ceraikan dia….aku tak rajin nak ceraikan satu²…makanya aku tabur tepung begini atasnye…jangan tanye kenapa aku tak rajin…


.

6. Haa….tadi tu aku guna periuk…
Lepas ko dah tabur tepung tadi tu ko tutup la bekas tu kemudian ko goncang-goncang sambil menari ke ape kan….periuk ni berat,tak larat aku nak menari bagai..kang mak aku kata tebiat pulak..


.

7. Bila kau dah penat goncang….ia akan jadi begini…tadaaaaaa…..
Cantik uols…tak melekat..magic kan..?? Bahagia dowh bila dia macam ni….engko tak payah fikir nak ceraikan mereka…
Tak rasa bersalah ke buat mereka bercerai.


.

8. Dah bercerai tu engko goreng la mereka..
Nampak…??
Elok je kan tak melekat…??
Minyak kena panas . …takyah la aku ajo minyak panas tu cemana…engko celup la jari tu nak tau panas ke idok…
Harap jangan pembaris sangat…
Pesan aku kalo nak up gambo pastikan kuali kilat…ada makcik anti kuali hitam.


.

9. Bila dah nak garing camni cepat² kecikkan api…jangan tinggal pulak…nak gayut ngan bf ke ape tunggu settle semua ni…jangan gelabah sangat..orang lain pon bercinta jugak…anak nak susu ke ape,suruh laki engko buat kejap…
Ko kena rajin balik² kan pegaga ni jangan sampai hangit…bila dah yakin kering tu ko dah boleh angkat….nak tau cemana dah kering tu bila buih² dah kurang.


.

10. Yeahhhhhhh….jeng..jeng…jeng…
Dah siap ko…!!!
Boleh la ko bagi kat jiran²….
Ko bagi kat kawan ofis…bagi anak ko…bagi kat mertua..soh laki ko bawak gi kerja.. Kot la orang puji ko melambung ke kan….
Bangga….??
Tipu la kalo tak bangga.


.

Boleh cuba buat di rumah. Mudah dan cepat untuk disediakan. Yang penting sudah tentu kudapan ini tiada bahan pengawet.

Sumber kredit: Cik Puan Angelina Joyah via Masak Apa Hari Ini