Siapa kata wanita yang berhijab tak perlu bersusah payah jaga rambut? Sebenarnya penjagaan mahkota yang satu ini lagi rumit kerana perlu keringkan betul-betul kalau ianya basah sebelum diserlum dengan anak tudung.

Kalau tak dijaga dengan betul rambut akan berbau hapak dan mengundang rasa tak selesa rakan sebelah. Jangan tak tahu bau hapak ini boleh juga dihidu walaupun kita berhijab.

Tetapi ada juga hijabi yang memang suka lakukan tabiat hingga merosakkan rambut.  Ini dia admin senaraikan 6 tabiat yang mereka suka lakukan hingga boleh merosakkan rambut. Awas ye, lepas ni sila ubah tabiat buruk ini.

1. Ikat rambut terlalu ketat

Ikat rambut terlalu ketat akan rosakkan akar rambut. Pilih getah rambut yang longgar agar rambut ada ruang untuk bernafas.

2. Rambut basah terus pakai tudung

Ini mungkin ramai yang sangat biasa dilakukan. Apabila rambut masih basah dan terus nak pakai tudung akan menyebabkan ia berbau masam dan kepam. Ini juga menyebabkan rambut naik kelemumur.

3. Tak nak sikat rambut

Memang la pakai tudung tapi tak semestinya anda tak perlu sikat rambut. Sikat rambut untuk elakkan hujung rambut bercabang dan berselirat.

4. Tidur pun ikat rambut

Kesiannya rambut kalau masa tidur pun masih nak diikat! Elakkan masalah keguguran rambut dengan lepaskan sahaja rambut korang tu.

5. Tak nak tukar anak tudung

Aduhai, gelinya kalau anak tudung sampai seminggu tak tukar. Kalau boleh tukar lah setiap hari. Kalau boleh beli tudung mahal, takkan lah tak boleh beli anak tudung kan ?

6.  Mengunakan tudung yang sama berulangkali

“Kali pertama pakai rasanya tak perlu basuh boleh pakai lagi sekali ni”. Kebanyakkan hijabiskerap lakukan ini supaya tudung tidak rosak sekiranya dibasuh berkali-kali. Untuk mengelakkan tudung cepat rosak tidak perlu gosok menggunakan berus hanya gunakan tangan sahaja.

Tinggalkan Komen