Memang meriah keadaan di bazaar ramadan yang menjual pelbagai jenis makanan. Pantang nampak yang sedap akan terus beli walaupun rasanya hanya biasa-biasa sahaja. Memang kita digalakkan untuk berbuka sesama ahli keluarga dan lagi bagus kalau boleh masak kerana lebih terjamin kebersihannya.

Bayakkan doa untuk setiap kali bulan puasa

Tetapi sebenarnya berbuka di masjid itu sebenarnya lebih afdal. Seperti satu perkongsian di laman sosial yang menceritakan bagaimana seorang usahawan berjaya ini yang mengamalkan berbuka di masjid seisi keluarga.

Bukannya isterinya malas memasak, tetapi jawapan yang diberi ada benarnya. Tidak salah berbuka di rumah, tetapi kena tahu tertibnya. Makan secara sederhana, solat dulu dan kemudian barulah sambung makan semula.

Soalan ni saya terima semalam di post berkenaan saya berbuka di masjid dan tak masak untuk keluarga, datangnya dari seorang puan budiman dari Terengganu yang baik hati bertanya secara terbuka, dan saya dapati ada yang dalam diam juga tertanya2… alhamdulillah ramai nak tahu.

Waktu berbuka adalah waktu paling mustajab doa, tapi kat rumah orang sibuk nak siap makan berbuka, sibuk nak layan anak, sibuk nak layan macam-macam … tengok2 dah azan..RUGI..! ” Setakat ni saya tengok, semua doa yang saya mintak masa dekat nak berbuka, alhamdulillah makbul. Saya minta ALLAH bagi 40 Master Coordinator, salah satunya saya minta masa nak berbuka, selain di Makkah, alhamdulillah MAKBUL..” Perkongsian dari seorang jutawan

” RUGI sangat kalau waktu berbuka kita sibuk pasal makan, sedangkan masa tu ALLAH sangat nak kabulkan doa orang yang puasa “

Tambah beliau dalam loghat Utara campur Kelantan….

” Kalau di masjid, makanan ada AJK sediakan, kita FOKUS DOA, di masjid saya ajak anak-anak berdoa setengah jam sebelum berbuka. Doaalah sampai menangis, mengalir air mata, sampai dengar azan Maghrib… “

“Spend sikit duit untuk sedekah ke masjid untuk belanja orang berbuka masa Ramadhan, pahala puasa dia kita dapat, pahala dia tak kurang sikit pun… ALLAHu akbar….”  kata beliau lagi….” Perkongsian dari seorang jutawan.

 ‘CHANGE’ PERSEPSI WAKTU BERBUKA

DECIDE untuk berbuka di masjid pada Ramadhan tahun itu juga. Untuk menggalakkan saya ke masjid, saya DECIDE untuk jangan masak untuk berbuka kerana bila ada makanan, ada CUSHION untuk anda beralasan untuk tidak ke masjid.

DECIDE untuk pindah ke rumah yang dekat dengan masjid, Alhamdulillah ALLAH kabulkan doa ini, yang anda minta saat menjelang waktu berbuka.

Semoga menjawab persoalan tentang kenapa anda boleh memilih untuk tidak masak waktu berbuka sebaliknya menumpag KASEH di rumah ALLAH….

Ramadhan ni lah nak harap rahmat ALLAH bagi bonanza pahala pada mana2 amal soleh yang DIA suka dan redha bila anda buat….

Anda berdoa agar setiap amal soleh agar diterima oleh ALLAH walau banyak cela dan tak sempurna, namun ALLAH terima kerana RAHMATNYA amat luas dan besar dan semoga kita berjaya mendapat itqun minann naar di Ramadhan kali ini, lepas dan bebas dari azab api neraka dan keluar dari Ramadhan bak bayi baru lahir, fitrah, bersih dari dosa….

Pakej Berbuka Puasa Datang Depan Pintu

Bulan ramadan bukan bulan kita lari dari kesibukan tugasan harian. Tanggungjawab dilakukan seperti biasa namun persediaan berbuka puasa bagi mereka ini amatlah sukar dilakukan seperti rutin harian. Bagi mereka yang belum berkeluarga, terkini banyak perkhimatan penghantaran makanan di serata tempat yang tidak memerlukan anda bergegas pulang menempuh jem.

Pakej makanan bertaraf hotel lima bintang dari Dahmakan menyediakan penghantaran seawal 4.30 petang dan bagi mereka yang berminat untuk menempah pesanan untuk moreh boleh menempah seawal 9.30 malam. Menu berbuka puasa seperti ayam masak merah, sambal sotong dan pelbagai lagi. Makanan penuh khasiat dari dah makan bermula dengan harga RM18 hingga RM28 tanpa caj penghantaran.

IKLAN

Ternyata kemudahan anda berbuka puasa di bulan ramadan mempermudahkan kita fokus diri dengan membuat pelbagai ibadah. Insyallah.

DOA YANG BOLEH DIAMALKAN SEBELUM WAKTU BERBUKA PUASA

Asy-hadu an la ILAHA illALLAH

Astaghfirullah

As-alukal jannata wa a’uzubika minan naar

ALLAHumma innaka ‘afuwwun kareem

TUhibbul ‘afwa

fa’fu’anni

aamiiin

Antara saat mustajab doa bagi orang yang berpuasa ialah ketika ia *berbuka puasa*. Ayuh kita amalkan doa ringkas ini setiap kali kita berbuka puasa. Cadangan doa ini sebagai panduan sahaja. *boleh diubah mengikut hajat masing2 *setiap hari *1 doa* ketika *berbuka puasa*

1. Sihat tubuh badan.

2. Tambah iman.

3. Mati yang baik.

IKLAN

4. Murah rezeki.

5. Anak soleh.

6. Keluarga bahagia.

7. Rahmat Allah.

8. Jauh azab kubur.

9. Lapang dada.

10. Kekalkan iman.

11. Ampunkan dosa.

12. Anak2 berjaya.

13. Perniagaan yang diberkati.

14. Jauhi segala penyakit.

15. Ibadat diterima.

IKLAN

16. Mudah segala urusan.

17. Diterima taubat.

18. Lapangkan kubur.

19. Mudah bayar hutang.

20. Lailatulqadar.

21. Syafaat Nabi SAW.

22. Syurga Firdaus.

23. Jauhi neraka.

24. Terima kitab tangan kanan.

25. Selamat meniti Sirat.

26. Selamat fitnah Dajjal.

27. Ketenangan hati.

28. Doa ibubapa.

29. Keluarga yang dirikan solat.

30. Diterima puasa Ramadhan

*Semoga memberi manfaat buat semua*

 

.