Menjaga dan berbuat baik terhadap kedua ibu bapa adalah kewajipan dan tanggungjawab anak-anak. Terdapat banyak ayat al-Quran yang menyentuh berkenaan kewajipan anak-anak kepada ibubapa serta adab-adab yang mesti dijaga ketika bersama mereka.

Tambahan pula, seseorang yang sempat bersama atau berbakti kepada kedua ibubapanya merupakan orang yang sangat bertuah dan beruntung. Ini kerana, Nabi SAW pernah menyatakan orang yang hina adalah orang yang sempat bersama ibubapanya tetapi kesempatan yang ada itu tidak membolehkan dia untuk dimasukkan ke dalam syurga.

Baca perkongsian Norehan Rahmat ini.

Hari ke-3 aku hantar makanan kt makcik ni.. duduk kt tingkat 12.
Kisahnya bermula bila anak makcik ni Oder otak2. Lepas tu minta hantar kerumahnya ditingkat 12. Aku bagitau utk penghantaran ke flat hanya di bawah saja.

Kalau sampai ke tingkat 12 ada caj rm3. Nadanya agak marah bila dia kata aku salah pilih runner.. sbb berkira sgt dgn org tua.

IKLAN

Mulanya aku nk blok je no dia.. tapi terfikir balik.. mungkin betul apa yg dia kata.. yg mak dia xleh turun cari juadah berbuka. Dari ceritanya… Dia tidak tinggal dgn mak. Saya di Johor. Mak tinggal sorg diri.

IKLAN

Aku bgtau xpelah.. biar aku yg hantar ke rumah mak dia.. tapi lepas habis cod dulu. Dia kata ok. Aku bgtau kt anak aku.. kalau betul apa yang anak dia cakap.. aku rela hantar tiap2 hari makanan utk makcik tu.

Sampai depan pintu.. Mmg betul. Dalam rumah ada tongkat kaki tiga dan kerusi roda. Seb baik makcik tu boleh jalan lagi.. Alhamdulillah.. dia masih kuat lagi. Aku cuba siasat.. tanya semua.

IKLAN

Dia bekas pekerja hospital HKL (xtanya pun apa jawatan dia). Dia anak2 semua kt luar negara. Anak yg oder makan tu tggl kt batu pahat. Ok lah.. aku terima alasan yg munasabah. Aku tanya makcik tu nak makan apa esok? Nak tepung pelita.. sbb xde gigi. Xleh makan yg keras katanya.

Hari ke -3 baru anak dia balas wasap aku.. dia berterimakasih sbb aku bantu mak dia. Dia kata tak sempat nk balas wasap sbb sibuk jaga pesakit. Rupanya anak dia seorg #frontliner. Patutlah dia agak tertekan bila aku cakap runner xleh hantar sampai atas.

Dia tertekan dengan masalah kerja.. dalam masa yg sama rasa bimbang takut mak dia xde juadah berbuka. Hari ni makcik Raja dapat makan nasi beriani. Esok nak tepung pelita lagi.
InsyaAllah.. selagi aku sihat.. aku bantu Makcik Raja.

Sumber kredit: Norehan Rahmat