Datuk Rizalman Ibrahim merupakan satu nama yang tidak asing lagi di kalangan para penggemar fesyen. Beliau sangat terkenal dengan karya seni rekaan kreatif dan bercita rasa tinggi.

Namun bukan mudah untuk mencipta kejayaan seperti yang dikecapinya sekarang. Pelbagai ranjau, onak dan duri yang terpaksa dilalui sebelum berjaya menempa kejayaan. Setiap kejayaan disulami dengan pengorbanan terutama oleh insan yang tercinta.

Bagi Datuk Rizalman Ibrahim, dalam catatan di Instagramnya, beliau ‘dikembalikan’ semula dengan kesusahan dan kepayahan sebelum beliau berjaya hingga ke tahap hari ini. Pengorbanan kedua ibu bapanya menjadi pemangkin kejayaan beliau hari ini.


View this post on Instagram

tengah mengemas barang2 dalam kotak untuk berpindah rumah.. terjumpa fail2 lama. terselit satu2 nya surat yang pernah dikirim oleh bapak beserta dokumen yang berkaitan sepanjang saya menuntut di Uitm dahulu tersimpan kemas oleh Allahyarham yang sifat OCD nya di warisi oleh saya. Walaupun beliau tidak begitu bersifat bapa yang manja dan boleh bergurau namun figuranya tetap kami hormati. Menyelak kembali fail ini saya merasa amat bertuah kerana ibu dan bapa telah melaksanakan apa yang mereka termampu untuk membesarkan anak2 selama 8 orang dan saya merupakan tugas terakhir mereka berdua. Dalam keadaan yang ‘cukup makan’ mereka gagahi juga menghantar saya serta memberi kebebasan penuh untuk saya melakar corak kehidupan saya. Pernah suatu hari di cuti penggal semester ketika saya membancuh warna membuat tugasan fakulti di rumah.. emak pernah bertanya, “hang isok nak kheja apa la kalu bancoh2 warna ni Maman oi..?” “rasa menyesal kah mereka pada keputusan aku ni? atau mereka rasakan duit yang ada secupak itu di cubit oleh aku dengan sia2? Lihatlah bank akaun saya ketika itu.. rm20 je yang ada.. kadang2 lapar seharian.. kadang2 dah tak tahan diangkat jugak ganggang talifon di fakulti meminta wang di masukkan kerana mahu terus hidup. Dari mana bapak dapatkan wang yang aku minta, aku tak pedulikan. Di dalam fail ini ada tertera nama2 individu yang terpaksa bapak pinjam sementara untuk melayan panggilan duit aku. Kini aku hidup senang, tapi mak bapak dah lama takde. Aku rasa menyesal memikirkan kalau antara masa aku makan sedap di Uitm hasil kiriman wang bapak sedangkan mereka berdua di rumah terpaksa berkongsi sekeping roti di rumah. Aku kesal kalau ada masa aku gunakan wang itu untuk menonton wayang di KL sedangkan mereka bercatu beras. Buat mak dan bapak, sebagai yang telah di janjikan oleh Allah.. doa anak2 lelaki itu di angkat terus ke langit. Moga ‘bekalan’ yang lebih hebat serta lazat2 dapat dinikmati mereka ketika ini walaupun rezeki sekarang tidak dapat di kongsi bersama. Buat bapak sekali terima kasih kerana membesarkan aku dan buat emak pula, terimakasih juga kerana menerima Maman seadanya. Merdeka lah kamu dari sifat pentigkan diri sendiri ❤️rizalman IBRAHIM

A post shared by rizalman71 (@rizalman71) on

Tengah mengemas barang2 dalam kotak untuk berpindah rumah.. terjumpa fail2 lama. terselit satu2 nya surat yang pernah dikirim oleh bapak beserta dokumen yang berkaitan sepanjang saya menuntut di Uitm dahulu tersimpan kemas oleh Allahyarham yang sifat OCD nya di warisi oleh saya. Walaupun beliau tidak begitu bersifat bapa yang manja dan boleh bergurau namun figuranya tetap kami hormati.

Menyelak kembali fail ini saya merasa amat bertuah kerana ibu dan bapa telah melaksanakan apa yang mereka termampu untuk membesarkan anak2 selama 8 orang dan saya merupakan tugas terakhir mereka berdua. Dalam keadaan yang ‘cukup makan’ mereka gagahi juga menghantar saya serta memberi kebebasan penuh untuk saya melakar corak kehidupan saya.

Pernah suatu hari di cuti penggal semester ketika saya membancuh warna membuat tugasan fakulti di rumah.. emak pernah bertanya, “hang isok nak kheja apa la kalu bancoh2 warna ni Maman oi..?” “rasa menyesal kah mereka pada keputusan aku ni? atau mereka rasakan duit yang ada secupak itu di cubit oleh aku dengan sia2?

IKLAN

TINGGAL RM20

Lihatlah bank akaun saya ketika itu.. rm20 je yang ada.. kadang2 lapar seharian.. kadang2 dah tak tahan diangkat jugak ganggang talifon di fakulti meminta wang di masukkan kerana mahu terus hidup. Dari mana bapak dapatkan wang yang aku minta, aku tak pedulikan. Di dalam fail ini ada tertera nama2 individu yang terpaksa bapak pinjam sementara untuk melayan panggilan duit aku. Kini aku hidup senang, tapi mak bapak dah lama takde.

Aku rasa menyesal memikirkan kalau antara masa aku makan sedap di Uitm hasil kiriman wang bapak sedangkan mereka berdua di rumah terpaksa berkongsi sekeping roti di rumah. Aku kesal kalau ada masa aku gunakan wang itu untuk menonton wayang di KL sedangkan mereka bercatu beras. Buat mak dan bapak, sebagai yang telah di janjikan oleh Allah.. doa anak2 lelaki itu di angkat terus ke langit. Moga ‘bekalan’ yang lebih hebat serta lazat2 dapat dinikmati mereka ketika ini walaupun rezeki sekarang tidak dapat di kongsi bersama.

TERIMA KASIH BAPAK/EMAK

Buat bapak sekali terima kasih kerana membesarkan aku dan buat emak pula, terimakasih juga kerana menerima Maman seadanya. Merdeka lah kamu dari sifat pentingkan diri sendiri ❤️rizalman IBRAHIM

Namun saya berjanji ketika itu mahu memperbaiki taraf kehidupan kami serta memberi kebanggaan pada kedua mak dan bapak untuk melihat anak mereka menjadi yang TERBAIK. Diharapkan UMAR dan AALI juga akan mengikuti langkah yang sama #downmemorylane *kiranya saya tapau hadiah miss world dengan miss national costume skali la tu…

Datuk Rizalman bersama Umar dan Aali.

Namun selepas 30 tahun membina jenama fesyennya, Datuk Rizalman mengumumkan mengundurkan diri dari dunia fesyen. Pengumuman tersebut dibuat pada Konsert Kesuma Jiwa 2020 di Panggung Sari, Istana Budaya, di sini, malam tadi.

“Saya minta izin mengundurkan diri dari arena fesyen. Saya menyerahkan tanggungjawab kepada pembantu, Faizul Surani.

“Faizul sudah 15 tahun bersama saya. Keputusan ini dibuat sejak tahun lalu. Saya sudah lama berkecimpung dalam dunia fesyen.

“Selepas ini saya boleh fokus kepada cabang lain termasuk hiasan dalaman, kosmetik dan kecantikan,” katanya.

Selamat bersara Datuk Rizalman!

Sumber: Instagram Rizalman71 dan Berita Harian