Selalu kita dengar salah satu cara alami untuk kuruskan berat badan adalah dengan minum air yang banyak. Tetapi pandangan doktor mengenai perkara ini agak berbeza. Dr Khairul Yoi yang menjadi viral baru-baru ini menjelaskan mitos mengenai minum air yang banyak. Susulan daripada mereka yang menjual apa jenis ubat kurus, syarat kena minum air banyak

Menurutnya, jika minum air berlebih pun boleh merosakkan buah pinggang. Sebenarnya bukan makan suplemen itu yang menguruskan berat badan, tetapi pengambilan air itu sendiri.

Malah katanya memang kita digalakkan minum air yang secukupnya. Kesannya akan menyebabkan kulit jadi bersih dan badan juga sihat. Jadi jika ada orang menjual apa jua ubat untuk kuruskan badan, dia menasihati agar jadi manusia yang bijak. Berfikir dahulu sebelum membelinya.

Mitos tentang minum air banyak2 

IKLAN

Bani gemok (baca : kaki supplement) ni otak sepesen je. Asal telan ubat kurus, supplement, jamu, apa2 pun dia suruh minum air banyak2. Pernah dengar tentang placebo effect? 

Sini aku nak citer. Kau telan la supplement apa pun, kenapa diorang suruh minum banyak air? Mudah, sebab yang bertindak bagi kulit korang cantik tu bukan supplement. Tapi air tu. Kalau korang tak telan supplement pon dan cuma minum air kosong 8 gelas setiap hari, kulit korang dah boleh bersih. Badan pon sihat. Itu fungsi dia kabor suruh korang minum air banyak2. Korang je mangkuk hayun pergi percaya cakap agen2 merepek ni. Yang betulnya setiap hari kau telan supplement ke tak ke memang kena mnum air 2-3 liter atau 8 gelas sehari.

IKLAN

Kedua, katanya kalau tak telan air banyak bila makan ubat kurus nnt boleh mampus . Sebenarnya telan air banyak pon boleh mampus. Macam kau siram pokok, kuantiti yang sebaiknya akan bg pokok hidup. Tapi apa jadi kalau terlebih air? Pokok mati jugak. Sama macam kidney. Kalau terlebih air, kidney akan bloated. Jam buah pinggang woi nak menapis. Jadilah manusia yang bijak. Lain kali kalau dia kabor suruh minum air banyak2 kononnya nak cairkan darah pekat ke apa ke, kau jentik je dahi dia.

IKLAN

via GIPHY

SUMBER: FACEBOOK KHAIRUL YOI