Peminjam pinjaman sewa beli yang memilih mengambil moratorium enam bulan dari 1 April hingga 30 September 2020 akan diberi pilihan dari segi pembayaran balik.

Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia (ABM) dalam kenyataan berkata, pelanggan boleh memilih untuk membayar penangguhan ansuran terkumpul enam bulan bersama ansuran Oktober 2020 tanpa dikenakan caj faedah tambahan.

“Mereka juga boleh terus membayar balik ansuran selepas Oktober 2020 menerusi lanjutan enam bulan tempoh pembayaran balik selepas tarikh matang asal.

“Dalam kes ini, faedah berdasarkan kadar kontrak akan dicaj ke atas jumlah ansuran tertangguh sehingga dibayar sepenuhnya, yang sepatutnya pada akhir tempoh lanjutan enam bulan,” katanya.

ABM berkata, bagi pelanggan sewa beli yang tidak mengesahkan secara rasmi penerimaan moratorium sebaik menerima notifikasi daripada bank masing-masing, mereka dianggap tidak mengambil moratorium.

“Ini bermakna, pelanggan perlu terus membayar ansuran bulanan seperti biasa mengikut jadual asal,” katanya.

Bagaimanapun, katanya bank tidak mengenakan caj faedah tambahan atau fi bayaran lewat bagi ansuran tertunggak bagi April dan Mei oleh pelanggan yang menangguhkan bayaran ansuran bulanan, jika bayaran bagi April, Mei dan Jun 2020 dibuat tidak lebih dari 30 Jun 2020.

“Jika bayaran tidak dibuat menjelang 30 Jun 2020, akaun akan tertunggak dan caj bayaran lewat akan mula terakru bermula Julai 2020 dan seterusnya,” katanya.

Jika hendak faham lebih mudah cara pengiraan, baca perkongsian Akhtar Syamir ini.

Cara mudah nak kira faedah (interest) 6 bulan untuk pinjaman kereta bila ambil moratorium.

Perlu saya ingatkan, dapatkan kepastian dari bank dahulu. Perkiraan ini hanya perkiraan mudah.

3 benda je kita kena tahu:
1. Harga kereta
2. Tahun pinjaman
3. Kadar faedah (Contohnya 3%)

IKLAN

Kemudian kita dapatkan jumlah faedah :
Jumlah faedah = kadar faedah X harga kereta X tahun pinjaman

Akhirnya kita bahagikan je jumlah faedah tu dengan bulan pinjaman (tahun pinjam X 12).

Kredit gambar: carsifu.my

Sebagai contoh.

Kereta Myvi 2020 1.5 H Automatic : RM50,290.00

Jumlah faedah
3% X 50,290.00 X 9 = RM13,578.30

Faedah bulanan
13,578.30 / 108 = RM125.73

Faedah 6 bulan
RM125.73 X 6 = RM754.38

Faedah 6 bulan itu pula kita bahagikan dengan baki bulan pinjaman. Katakanlah ada lagi 5 tahun (60 bulan). Faedah 6 bulan tu bahagikan je dengan 60.

IKLAN

RM754.38 / 60 = RM12.57

Jadi, bayaran bulanan tu tambah je RM12.57 sebulan. Habis cerita.

Nampak tambahan faedah 6 bulan RM754.38 tu banyak? Cuba kira lagi dan ubah pandangan kita.

Bayaran bulanan kereta = (RM50,290 + RM13,578.30) / 108 = RM591.37 sebulan.

RM591.37 X 6 bulan moratorium = RM3548.24

Siapa yang nak bagi pinjam RM3548.24 masa PKP ni? RM12 ringgit sebulan je kena tambah lepas 6 bulan tu.

Mungkin kepada yang sentiasa ada lebihan duit rasa macam rugi kena bayar 7 ratus lebih dari yang sepatutnya. Tapi buat yang gaji kena potong, yang overtime takde, yang diberhentikan kerja, yang tak dapat berniaga? 6 bulan tak perlu bayar pinjaman kenderaan tu amatlah diperlukan.

Bayangkan berapa banyak barang dapur dan rumah boleh dibeli dengan RM591 buat yang ada masalah semasa PKP? Takde timbul masalah tak cukup beras, ayam, ikan, susu dan lampin anak.

IKLAN

Kita selalu cakap orang kaya takde empati. Tapi bila kena kat kita, kita hanya fokus diri sendiri dan marah-marah. Sedangkan ramai yang dapat manfaat dari moratorium ni.

Sekadar memberi perkiraan ringkas supaya orang faham kelebihan moratorium itu lebih besar berbanding faedah 6 bulan yang kena bayar tu.

Kongsikan jika anda faham. Tak payah marah sangat, kalau rasa tak nak ambil, tak perlu ambil.

Saya nasihatkan, dapatkan pengiraan sebenar dari Bank sendiri untuk kepastian.

Sumber kredit: Akhtar Syamir

Sumber kredit: Harian Metro dan Akhtar Syamir

DAPATKAN HIJABISTA E-MAGAZINE DENGAN MEMUAT TURUN APLIKASI EMALL DI GOOGLE PLAY DAN APPS STORE.

http://emall.karangkraf.com/Shop/Magazine/HIJABISTA