Kentut dibebaskan dengan tekanan kuat atau perlahan baik dengan bunyi kedengaran atau sebaliknya. Dalam kebanyakan budaya, kentut di depan umum dianggap memalukan. Seseorang cenderung untuk cuba menahan melepasakan kentut ketika berada dalam kumpulan, atau cuba menyembunyikan bunyi dan bau kentut yang dilepaskan.

Secara purata, manusia kentut sebanyak 4 kali sehari. Oleh itu, kentut bukan perkara yang memalukan, sebaliknya orang yang tidak kentut lebih daripada 10 kali sehari adalah orang yang pelik. Punca kentut berlaku disebabkan oleh gas yang terhasil ketika proses penghadaman makanan.

Ketika mengunyah, kita bukan saja menelan makanan, bahkan turut menelan udara. Udara yang memasuki tubuh badan perlu dikeluarkan kembali lalu terdapat dua cara gas ini dikeluarkan iaitu sendawa melalui mulut atau pun kentut.

Namun bagaimana pula jika kita terlalu kerap kentut? Berikut perkongsian dieyaamolek

Hai uallss! Mengaku jelah bila korang bangun pagi mesti terus terkentut kan buang angin terlalu kerap sampai tak boleh nak kawal. Nak ikutkan tak de lah pulak ada masalah sakit perut dan angin pun tak de bau pun ⠀

Dont worries ini normal untuk semua orang, biasalah tu ada ketika banyak kali ada pulak tak de langsung 1 hari rasa risau pulak kan ⠀


.

Kentut juga salah satu proses penghadaman dan cara keluarkan angin dalam badan. Angin atau gas yg terkandung biasanya dari kita makan dan minum. Gas-gas lain pulak dari pencernaan kita.⠀

Takkan nak stop kentut kan? Betul tak? Tapi korang boleh kurangkan kentut tu supaya ianya boleh dikawal. Lepas ni tak delah korang asyik angkat punggung nak kentut kan ⠀

Jom ikut tips ini mana tahu boleh kurangkan irama angin korang⠀

1. MAKAN DENGAN PERLAHAN⠀

Kunyah makanan dengan cermat dan perlahan2. Cuba tukar tabiat mengunyah makanan yang cepat tu sebab bila korang kunyah dengan cepat boleh bawa lebih banyak angin dlm badan taw! Elakkan jugak makan bila drive & berjalan ye.⠀⠀

2. KURANGKAN MINUMAN BERGAS

Biaselah air gas memang mengandungi gas yang banyak. So jauhkan lah terus dari air gas gantikan dengan air kosong, teh atau jus bebas gula ⠀


3. BUANG AIR BESAR⠀

Ikhtiar untuk merawat sembelit korang bila najis terlalu lama dalam usus boleh menghasilkan gas yang berbau. Bukan je tak selesa tapi bila kentut tu terus buang angin yang BUSUK! Banyakkan minum air putih dan lebihkan makan buah dan sayuran.⠀


4. BERSENAM

Rajinkan lah diri tu bersenam 3 kali sehari. Sebab dengan bersenam boleh bantu melancarkan proses pencernaan dengan lebih cepat dan efektif. Ketika bersenam juga boleh mengeluarkan angin lebihan dlm perut. Lepas makan tu banyakkan berjalan utk bantu proses penghadaman.⠀

Cubalah mana tahu berhasil kurangkan angin dalam badan.

Sumber kredit: Dieyaamolek