Jika selama ini ramai yang berkongsi cara untuk turunkan berat badan, tetapi kurang memberi tip bagaimana mahu menaikkan berat badan. Perkongsian di laman twitter ini memberi petua dan rutin pemakanan bagaimana mereka yang bertubuh kurus mahu mendapatkan berat badan ideal.

Dikongsi oleh pengguna laman sosial menggunakan nama akaun @syam131 memberitahu jadual pemakanan serta tip berguna yang boleh diikuti dan dijadikan panduan.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

Jadual pemakanan berdasarkan pengalaman sebagai seorang pelajar.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

Untuk sarapan pagi, ambil roti wholemeal bersama menega kacang atau telur separuh masak, oat dan juga minuman shake dari pisang.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

IKLAN

Walaupun ada pelbagai pilihan tetapi tetap pilih roti bersama mentega kacang adalah yang terbaik.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

Manakala untuk makan tengah hari ambil 2/3 mangkuk nasi, sumber protein, buah-buahan dan juga sayuran.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

Lebihkan pengambilan nasi dan jika ambil ayam sebagai sumber protein pilih bahagian dada. Kurangkan pengambilan sayuran sebab boleh buat kenyang.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

IKLAN

Untuk makan malam pula boleh ambil pemakanan seperti makan tengah hari atau boleh makan di kedai mamak dengan menu pilihan.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

Bagi yang suka minum air manis, boleh kurangkan pengambilannya untuk mengelakkan menambahkan kalori.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

IKLAN

Apa-apapun pengambilan sarapan pagi sangat penting memandangkan guna banyak tenaga.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

Kalau anda seorang yang aktif bersukan, lebihkan pengambilan kalori. dan snack paling senang nak diambil adalah roti bersama mentega kacang.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

Dan ini paling penting, paksa diri untuk makan sekurang-kurangnya pengambilan kalori yang mencukupi. Kalau tiada selera, ambil makanan yang boleh naikkan selera atau pengambilan vitamin.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan

Juga diingatkan jangan sesekali putus asa dan ambil jalan singkat walaupun pelbagai rintangan dihadapi.

Ini Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Untuk Tambah Berat Badan