Seperti yang kita maklum pelakon yang kini juga bergelar usahawan, Yatt Hamzah memang sudah lama melakukan penghijrahan dengan memilih penampilan sesuai sebagai seorang wanita Muslimah. Justeru melihat kisah beberapa selebriti yang sudah tidak lagi berhijab, Yatt turut memberi nasihat serta pesanan berhubung isu ini.

Yatt Hamzah yang muat turut posting di media sosial memberikan beberapa nasihat berguna selepas ramai yang bertanya padanya bagaimana untuk istiqomah selepas hijrah.

 

View this post on Instagram

 

Ramai sgt yg tanya, “Macam mana boleh Istiqomah lepas Hijrah?” “Susah tak nak istiqomah?” JAWAPANNYA, NAK BERUBAH JADI BAIK PUN DAH SUSAH. NAK ISTIQOMAH LAGI LAH SUSAH. . Tu belum lagi masuk yg bertanya masa awal2 dulu, “Tak sayang ke dunia glamour?””Ada tak rasa nak buka tudung balik?” Allahu, dalam mimpi pun saya tak rela, tak sanggup. Wallahi. . Benar kata2 Ulama, nak berubah kena kuat. Kena berkorban. Terlalu banyak pengorbanan. Kalau tak Hijrah dlu, pasti masih ligat dengan dunia hiburan lg skrg. Pasti masih lg hanyut dan leka. . Alhamdulillah Allah sayang, Allah bantu hamba2Nya yg benar2 serius dan tekad nak berubah. Berubah kerana Allah semata2, bukan sebab lain. Tiada motif lain. NO, tak boleh ada motif lain melainkan LILLAHITAALA. . Caranya? Seriously tak mudah. Tapi buat sikit2, pelan2 janji selalu buat. Mantain buat. 1st yg saya buat dulu. Cari kawan2 yg Soleh Solehah. Bila ada dg diorang mmg akan ikut style diorang. Betul kata Nabi SAW, akhlak kita ditentukan oleh akhlak kawan kita. Cara fikir, cara cakap, cara pakai, cara tulis mereka mmg terkesan pd kita. Kalau boleh nak jadi sama baik atau lbh baik dr mereka. Prof Muhaya kata, takpe berlumba2 dan bersaing dlm soal kebaikan. Ada dg mrk ni, hati tenang, jaga solat, jaga Quran, jaga lisan, selalu ke masjid, cari ilmu. Mmg confirm akan istiqomah selagi kita bersama dengan mrk ni. Sbb kita akan saling tegur dan mengingatkan teguran Allah. . So cari kawan Soleh Solehah ni dulu. Tak perlu ramai dapat satu pun jadilah. Kalau dah jumpa jaga mereka ni betul2 sampai bila2, jangan pernah lepaskan. Sebab kebaikan2 lain akan menyusul satu2. Carilah. Percayalah. In Shaa Allah. . Hijrah dan istiqomah memang tak mudah tapi jangan pernah Mengalah. The moment kita Mengalah, SYAITAN IBLIS DAH MELOMPAT GEMBIRA, MISI MENYESATKAN DAH TERCAPAI. JALAN KE SYURGA DAH KEMBALI SAMAR. . Doakan kita semua kuat. Berubah jadi lebih baik dan ajak ramai lagi jadi baik bukan pandang rendah dan kondem orang sesuka hati. Gunakan the POWER OF LOVE yg Nabi SAW ajar. Sama2 nak masuk Syurga kan. PANDANG DGN MATA LEBAH, BUKAN LALAT. . 🧕🧥@SUCIBYYATTHAMZAH #yattmengayat #fromtheheartofamujahidah #darihatiseorangmujahidah #HIJRAH

A post shared by Yatt Hamzah (@yatthamzah_suci) on

Istiqomah selepas hijrah

Ramai sgt yg tanya, “Macam mana boleh Istiqomah lepas Hijrah?” “Susah tak nak istiqomah?” JAWAPANNYA, NAK BERUBAH JADI BAIK PUN DAH SUSAH. NAK ISTIQOMAH LAGI LAH SUSAH.

Tu belum lagi masuk yg bertanya masa awal2 dulu, “Tak sayang ke dunia glamour?””Ada tak rasa nak buka tudung balik?”
Allahu, dalam mimpi pun saya tak rela, tak sanggup. Wallahi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yatt Hamzah (@yatthamzah_suci) on

Nak berubah kena berkorban

Benar kata2 Ulama, nak berubah kena kuat. Kena berkorban. Terlalu banyak pengorbanan. Kalau tak Hijrah dlu, pasti masih ligat dengan dunia hiburan lg skrg. Pasti masih lg hanyut dan leka.

Alhamdulillah Allah sayang, Allah bantu hamba2Nya yg benar2 serius dan tekad nak berubah. Berubah kerana Allah semata2, bukan sebab lain. Tiada motif lain. NO, tak boleh ada motif lain melainkan LILLAHITAALA.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yatt Hamzah (@yatthamzah_suci) on

Cari kawan benar-benar soleh, solehah

Caranya? Seriously tak mudah. Tapi buat sikit2, pelan2 janji selalu buat. Mantain buat. 1st yg saya buat dulu. Cari kawan2 yg Soleh Solehah. Bila ada dg diorang mmg akan ikut style diorang. Betul kata Nabi SAW, akhlak kita ditentukan oleh akhlak kawan kita. Cara fikir, cara cakap, cara pakai, cara tulis mereka mmg terkesan pd kita. Kalau boleh nak jadi sama baik atau lbh baik dr mereka. Prof Muhaya kata, takpe berlumba2 dan bersaing dlm soal kebaikan. Ada dg mrk ni, hati tenang, jaga solat, jaga Quran, jaga lisan, selalu ke masjid, cari ilmu. Mmg confirm akan istiqomah selagi kita bersama dengan mrk ni. Sbb kita akan saling tegur dan mengingatkan teguran Allah.

So cari kawan Soleh Solehah ni dulu. Tak perlu ramai dapat satu pun jadilah. Kalau dah jumpa jaga mereka ni betul2 sampai bila2, jangan pernah lepaskan. Sebab kebaikan2 lain akan menyusul satu2. Carilah. Percayalah. In Shaa Allah.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yatt Hamzah (@yatthamzah_suci) on

Memang tak mudah tapi jangan mengalah

Hijrah dan istiqomah memang tak mudah tapi jangan pernah Mengalah. The moment kita Mengalah, SYAITAN IBLIS DAH MELOMPAT GEMBIRA, MISI MENYESATKAN DAH TERCAPAI. JALAN KE SYURGA DAH KEMBALI SAMAR.

Doakan kita semua kuat. Berubah jadi lebih baik dan ajak ramai lagi jadi baik bukan pandang rendah dan kondem orang sesuka hati. Gunakan the POWER OF LOVE yg Nabi SAW ajar. Sama2 nak masuk Syurga kan.

PANDANG DGN MATA LEBAH, BUKAN LALAT.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yatt Hamzah (@yatthamzah_suci) on

Ternyata perkongsiannya ini mendapat respon positif dari netizen. rata-rata menyokong apa yang dikatakan oleh Yatt Hamzah.

kdeeibrahim Thank you sayang atas perkongsian ini.. betul tu kita kena memilih sahabat yg baik utk membawa kita ke syurga NyA… 

journey_mama65 Hijrah x susah nak istiqomah tu yang x mudah tips kuncinya dalam kita terus berusaha jgn putus mohon minta pada allah untuk mengajarkan kita menjadi hamba yang Sabar Ikhlas Dan Redha.kerna kita tak akan mampu lakukan tanpa bimbingan NYA.Allah Ya Bar’

azianah_anuar Nice advice.. Tq so much . Mudah-mudahan istiqomah aamiin

emiliaferenciscabtedison Bila kita dh tekad nk berubah atau bertudung.. Carilah sahabat2 yg positif.. Yg mendekatkn diri pd Allah.. Bkn senang nk istiqomah.. Yg penting niat dan hati kita.. Hanya kerana Allah… Cari ilmu agama doa pd Allah jgn bolak balik kn hati kita in sha allah kan 

Tinggalkan Komen