Minggu lalu ramai netizen bersimpati dengan luahan hati pengacara, Farah Adeeba yang memberitahu dirinya gagal dalam rawatan menjalani rawatan IVF. Dia yang sudah 14 tahun berumah tangga dan masih belum dikurniakan cahaya mata. Namun dia dan suami tidak pernah berputus asa mencuba untuk hamil, walaupun telah mempunyai dua cahaya mata angkat.

Mungkin belum rezekinya untuk dapat zuriat sendiri dan disuruh menjaga amanah Allah itu terlebih dahulu. Admin suka dengan sikap positif yang ditunjukkan oleh pasangan ini. Kita doakan agar satu hari tercapai juga hasrat Farah dan suaminya untuk mempunyai zuriat dari darah daging sendiri.

Bukan pasangan ini sahaja yang belu dikurniakan anak, tetapi ramai lagi suami isteri yang masih menanti kehadiran zuriat. Admin terbaca perkongsian seorang lelaki bernama Mizan As-Syatirie ini yang menceritakan pengalaman hidup berumah tangga selama lapan tahun tanpa cahaya mata dan perkongsiannya menarik perhatian hampir ribuan netizen.

Dalam postingnya, dia memberikan tip yang paling berharga kepada pasangan yang ingin memiliki cahaya mata. Dia menulis posting itu dua tahun lalu tetapi apa yang ditulis masih boleh kita amalkannya hingga sekarang.

Moga dengan perkongsian ini dapat anda jadikan panduan dalam melayari bahtera rumahtangga bersama pasangan tercinta, terutama bagi yang masih belum dikurniakan zuriat.

Coretan Malam…

Dulu hampir 8 tahun atok dan wife takde zuriat.. Boleh dikatakan setiap bulan, bila nampak wife tak solat, atok tau dia tgh uzur.. Maksudnya tak sangkut lagi ler… Memula tu memang terasa.. Lama-lama tu dah jadi biasa..

Tak mengharap langsung pun.. Setakat org tanya2 ni, kami buat bodoh je.. Lantak ler nak tanya apa pun.. Paling tinggi kami senyum je.. Jawab karang, kasar bunyi nyer..

Setelah tujuh menanti.

Memula dulu kalau pergi Parkson, memang elakkan lalu kat bahagian baju bebudak.. Janggal.. Pastu kami ubah cara kami.. Kami belek baju2 comel tu.. Kami masuk kedai baby berangan mcm ada anak sendiri..

Satu hari wife cakap, dia nak beli baju2 ni.. Nak hadiahkan kat anak-anak buah.. Atok cakap sukati la.. Daripada baju, mainan sampai ke barang kemas dia belikan.. Suka dia bila tengok anak buah bergaya..

Dia kalau nampak ada baby kecik, tak kira anak siapa, dia akan bagi duit “tilik bayi”.. Paling sikit RM5.. Amek berkat kata dia.. Atok plak, kalau pegi 7E ke, ada bebudak dengan mak bapak dia nak beli jajan, kalau waktu tu ada duit lebih, atok akan bayarkan.. Pastu pegang kepala budak tu.. Amek berkat..

Kini telah dikurniakan dua orang cahaya mata yang comel.

Kata orang, budak memang taktau nak do’akan kita lagi.. Tapi dorang ni suci.. Takde dosa.. Malaikat yang akan do’akan kita bagi pihak dia.. Pastu macam2 ikhtiar la kami cuba.. Buah zuriat daripada Mekah, berurut sana sini, jamu tu jamu ni, supplement tu supplement ni, pegi jumpa ramai gynea… Tapi nan hado!

Pastu ada sorang Ustaz ni bagitau atok.. Kalau nak cepat dapat anak, satu je syaratnya.. ISTERI KENA BEBETUL RASA BAHAGIA.. JANGAN MARAH-MARAH DIA.. KENA MANJAKAN DIA.. Pastu, dengan rasa terpaksa (hehehe) atok mula manjakan wife giler-giler.. Orang pompuan ni adat le.. Bila kena manja, kadang2 kepala tu jadi sikit besarlah.. Hehehe.. Tapi atok sabar.. Layankan je.. Daripada terpaksa, lama-lama jadi rela.. Sebab bila isteri ni bahagia, dia akan layan suami dia mcm raja.. Atok gak yang untung.. hehehe..

AlhamduliLLaH, pastu ALLaH hadirkan budak kuntet sorang ni dalam hidup kami.. Bermula la episod kami bertiga pula setelah sekian lama hidup berdua.. Jadi, kepada pasangan yg masih menanti zuriat, InshaALLaH rezeki korang ada.. Ikut je petua-petua ni eh..

Sumber dari Facebook Mizan As- Syatirie

 

Tinggalkan Komen